Zobrazit minimální záznam

Architekture and Czechoslovak Airlines (ČSA). Interiors of ČSA Offices and Prague Ruzyně International Airport in the Sixties
dc.contributor.advisorBiegel, Richard
dc.creatorPapežová, Petra
dc.date.accessioned2017-11-10T11:13:01Z
dc.date.available2017-11-10T11:13:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93154
dc.description.abstractIn the 1960s Czechoslovak Airlines (ČSA) set up offices in the countries to which they operated regular flights. ČSA branches abroad were to match high standards of other airlines premises. In those years travelling by air was still regarded a luxury. ČSA had to take these facts into consideration. The same group of architects, designers and artists who participated in the design of ČSA branch offices took also part in the outline of the new Prague Ruzyně international airport checking-in hall. This thesis aims to depict some former, now vanished, ČSA premises. In the 1990s ČSA closed down some offices abroad and the Prague Ruzyně international airport checking- in hall (now Terminal 1) was completely reconstructed. Press and other articles, archive documents, monographies as well as information provided directly by architects, designers and artists or their relatives were used in order to describe some previous ČSA publicly accessible premises and works of art that they included. On the basis of ascertained facts, it is obvious that in the 1960s ČSA offices abroad were not only to promote the good company reputation but further fulfilled a political role to create a positive picture of the Czechoslovak Republic. ČSA offices were designed by groups around Karel Filsak and Jan Šrámek. Their signatures can...en_US
dc.description.abstractV 60. letech 20. století Československé aerolinie zřizovaly všude po světě, kam pravidelně létaly, svoje reprezentační kanceláře. Ty se musely vyrovnávat s vysokou úrovní reprezen- tací jiných aerolinií, neboť létání bylo v té době stále exkluzivní záležitostí. Tomu také odpovídala kvalita jejich propagace. Současně se zřizováním kanceláří se stejný okruh architektů účastnil též návrhu nového odbavovacího areálu mezinárodního letiště Praha- Ruzyně. Cílem práce je provést tímto dnes již zaniklým světem, neboť cestovní kanceláře ČSA byly rušeny v 90. letech a odbavovací hala (dnešní Terminál 1) prošla v téže době kompletní přestavbou. Východiskem byly dobové články, archivní materiály, monografie umělců a v neposlední řadě přímé výpovědi jejich autorů či příbuzných, díky kterým bylo možné rekonstruovat, jak alespoň některé z těchto objektů vypadaly a jaká umělecká díla byla jejich součástí. Na základě zjištěných faktů bylo možné cestovní kanceláře ČSA zařadit též do kontextu tehdejší státní reprezentace. Plnily vyšší politickou úlohu než jen podnikové propagace a jejich autory byl okruh architektů kolem Karla Filsaka a Jana Šrámka, tedy stejní autoři, kteří stáli za dnes tolik oceňovanými Gesamtkunstwerky československých velvyslanectví.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectarchitektura|interiér|umění|design|20. století|šedesátá léta|reprezentace|letiště|Ruzyně|cestovní kanceláře|Československé aerolinie|ČSA|Karel Filsak|Jan Šrámek|Zbyněk Hřivnáč|Jiří Louda|Ivan Skála|Jan Bočan|Zdeněk Rothbauer|Oldřich Novotný|Aleš Veselý|Mikuláš Medek|Jan Koblasa|Eva Kmentová|Stanislav Kolíbal|Jaroslava Brychtová|Stanislav Libenskýcs_CZ
dc.subjectarchitecture|interior design|art|20th century|the Sixties|representation|Prague Ruzyně International Airport|ticket offices|Czechoslovak Airlines|ČSA|Karel Filsak|Jan Šrámek|Zbyněk Hřivnáč|Jiří Louda|Ivan Skála|Jan Bočan|Zdeněk Rothbauer|Oldřich Novotný|Aleš Veselý|Mikuláš Medek|Jan Koblasa|Eva Kmentová|Stanislav Kolíbal|Jaroslava Brychtová|Stanislav Libenskýen_US
dc.titleArchitektura ve službách Československých aerolinií. Interiéry reprezentačních cestovních kanceláří ČSA a letiště Praha-Ruzyně v 60. letechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-14
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId164665
dc.title.translatedArchitekture and Czechoslovak Airlines (ČSA). Interiors of ČSA Offices and Prague Ruzyně International Airport in the Sixtiesen_US
dc.contributor.refereeKlimešová, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV 60. letech 20. století Československé aerolinie zřizovaly všude po světě, kam pravidelně létaly, svoje reprezentační kanceláře. Ty se musely vyrovnávat s vysokou úrovní reprezen- tací jiných aerolinií, neboť létání bylo v té době stále exkluzivní záležitostí. Tomu také odpovídala kvalita jejich propagace. Současně se zřizováním kanceláří se stejný okruh architektů účastnil též návrhu nového odbavovacího areálu mezinárodního letiště Praha- Ruzyně. Cílem práce je provést tímto dnes již zaniklým světem, neboť cestovní kanceláře ČSA byly rušeny v 90. letech a odbavovací hala (dnešní Terminál 1) prošla v téže době kompletní přestavbou. Východiskem byly dobové články, archivní materiály, monografie umělců a v neposlední řadě přímé výpovědi jejich autorů či příbuzných, díky kterým bylo možné rekonstruovat, jak alespoň některé z těchto objektů vypadaly a jaká umělecká díla byla jejich součástí. Na základě zjištěných faktů bylo možné cestovní kanceláře ČSA zařadit též do kontextu tehdejší státní reprezentace. Plnily vyšší politickou úlohu než jen podnikové propagace a jejich autory byl okruh architektů kolem Karla Filsaka a Jana Šrámka, tedy stejní autoři, kteří stáli za dnes tolik oceňovanými Gesamtkunstwerky československých velvyslanectví.cs_CZ
uk.abstract.enIn the 1960s Czechoslovak Airlines (ČSA) set up offices in the countries to which they operated regular flights. ČSA branches abroad were to match high standards of other airlines premises. In those years travelling by air was still regarded a luxury. ČSA had to take these facts into consideration. The same group of architects, designers and artists who participated in the design of ČSA branch offices took also part in the outline of the new Prague Ruzyně international airport checking-in hall. This thesis aims to depict some former, now vanished, ČSA premises. In the 1990s ČSA closed down some offices abroad and the Prague Ruzyně international airport checking- in hall (now Terminal 1) was completely reconstructed. Press and other articles, archive documents, monographies as well as information provided directly by architects, designers and artists or their relatives were used in order to describe some previous ČSA publicly accessible premises and works of art that they included. On the basis of ascertained facts, it is obvious that in the 1960s ČSA offices abroad were not only to promote the good company reputation but further fulfilled a political role to create a positive picture of the Czechoslovak Republic. ČSA offices were designed by groups around Karel Filsak and Jan Šrámek. Their signatures can...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV