Zobrazit minimální záznam

Vaclav Dobias (1909-1978), between music and politics
dc.contributor.advisorRandák, Jan
dc.creatorJiráček, Jiří
dc.date.accessioned2017-11-10T11:03:14Z
dc.date.available2017-11-10T11:03:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93103
dc.description.abstractThe presented thesis deals with the topic of Czechoslovak cultural politics in music during the Socialist Realist era. The author based the study on the personal history of Václav Dobiáš, a prominent composer, cultural organiser and a pedago- gue, who serves as a typical representation of an artist, who bestowed all his artistic talents to the cause of the Communist Party of Czechoslovakia. The first chapter briefly describes Socialist Realism as a movement in music in the Soviet Union, the place of its origin. The main emphasis is put on the introduction to Zhdanov's po- litical speech, which consequently became the mandatory norm in the countries of the Eastern bloc. The next chapter is focused on Czechoslovak reflexion of Socialist Realism and its reception. This chronological development aims to expose the spe- cifics of each periods' reception of this artistic movement. Following chapters are dedicated to Václav Dobiáš. The first chapter of this part of the thesis deals with the beginning of the artist's journey which was strongly influenced by the avantgarde movement of 1930's. Next chapters depict his adoption of communist ideology in 1945, explore the motives behind this ideological conversion and characterize his po- litically-engaged work. This part is followed by a portrayal of Dobiáš as a...en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá kulturní politikou v hudební oblasti v období socialistic- kého realismu v Československu, a to především na příkladu prominentního sklada- tele a kulturního organizátora Václava Dobiáše. Jednalo se o typický příklad umělce, který svoje tvůrčí dovednosti plně podřídil hudební tvorbě, jejíž charakter byl určen sovětským ideologem Ždanovem. První kapitola se věnuje stručně socialistickému realismu v hudbě v zemi jeho původu - Sovětském svazu. Hlavní důraz klade na představení Ždanovova vystoupení, které se následně stalo závaznou normou v ze- mích východního bloku. Další kapitola se soustředí na československou reflexi so- cialistického realismu a na jeho přijímání. Tento chronologický vývoj se snaží uká- zat na specifika pro jednotlivá období recepce tohoto uměleckého proudu. Další kapitoly jsou věnovány skladateli, kulturnímu organizátorovi a pedagogovi Václavu Dobiášovi. První kapitola této části práce se věnuje jeho uměleckým začátkům pod vlivem avantgardy 30. let. Další kapitoly se zabývají Dobiášovým přijetím komu- nistické ideologie v roce 1945, hledají důvody této konverze a charakterizují jeho politicky angažovanou tvorbu. Na tuto část práce navazují kapitoly, ve kterých je Dobiáš představen jako čelní organizátor a hudební ideolog, což potvrzuje jeho ak- tivita v ideových...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVáclav Dobiášcs_CZ
dc.subjecthudbacs_CZ
dc.subjectČeskoslovenskocs_CZ
dc.subjectkulturní politikacs_CZ
dc.subjectsocialistický realismuscs_CZ
dc.subjectkomunismuscs_CZ
dc.subjectVaclav Dobiasen_US
dc.subjectmusicen_US
dc.subjectCzechoslovakiaen_US
dc.subjectcultural politicsen_US
dc.subjectSocialist Realismen_US
dc.subjectCommunismen_US
dc.titleVáclav Dobiáš (1909-1978), mezi hudbou a politikoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-06
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId178933
dc.title.translatedVaclav Dobias (1909-1978), between music and politicsen_US
dc.contributor.refereeKopeček, Michal
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory - Czech History in European Contexten_US
thesis.degree.disciplineHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory - Czech History in European Contexten_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá kulturní politikou v hudební oblasti v období socialistic- kého realismu v Československu, a to především na příkladu prominentního sklada- tele a kulturního organizátora Václava Dobiáše. Jednalo se o typický příklad umělce, který svoje tvůrčí dovednosti plně podřídil hudební tvorbě, jejíž charakter byl určen sovětským ideologem Ždanovem. První kapitola se věnuje stručně socialistickému realismu v hudbě v zemi jeho původu - Sovětském svazu. Hlavní důraz klade na představení Ždanovova vystoupení, které se následně stalo závaznou normou v ze- mích východního bloku. Další kapitola se soustředí na československou reflexi so- cialistického realismu a na jeho přijímání. Tento chronologický vývoj se snaží uká- zat na specifika pro jednotlivá období recepce tohoto uměleckého proudu. Další kapitoly jsou věnovány skladateli, kulturnímu organizátorovi a pedagogovi Václavu Dobiášovi. První kapitola této části práce se věnuje jeho uměleckým začátkům pod vlivem avantgardy 30. let. Další kapitoly se zabývají Dobiášovým přijetím komu- nistické ideologie v roce 1945, hledají důvody této konverze a charakterizují jeho politicky angažovanou tvorbu. Na tuto část práce navazují kapitoly, ve kterých je Dobiáš představen jako čelní organizátor a hudební ideolog, což potvrzuje jeho ak- tivita v ideových...cs_CZ
uk.abstract.enThe presented thesis deals with the topic of Czechoslovak cultural politics in music during the Socialist Realist era. The author based the study on the personal history of Václav Dobiáš, a prominent composer, cultural organiser and a pedago- gue, who serves as a typical representation of an artist, who bestowed all his artistic talents to the cause of the Communist Party of Czechoslovakia. The first chapter briefly describes Socialist Realism as a movement in music in the Soviet Union, the place of its origin. The main emphasis is put on the introduction to Zhdanov's po- litical speech, which consequently became the mandatory norm in the countries of the Eastern bloc. The next chapter is focused on Czechoslovak reflexion of Socialist Realism and its reception. This chronological development aims to expose the spe- cifics of each periods' reception of this artistic movement. Following chapters are dedicated to Václav Dobiáš. The first chapter of this part of the thesis deals with the beginning of the artist's journey which was strongly influenced by the avantgarde movement of 1930's. Next chapters depict his adoption of communist ideology in 1945, explore the motives behind this ideological conversion and characterize his po- litically-engaged work. This part is followed by a portrayal of Dobiáš as a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV