dc.contributor.advisor | Randák, Jan | |
dc.creator | Jiráček, Jiří | |
dc.date.accessioned | 2017-11-10T11:03:14Z | |
dc.date.available | 2017-11-10T11:03:14Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/93103 | |
dc.description.abstract | The presented thesis deals with the topic of Czechoslovak cultural politics in music during the Socialist Realist era. The author based the study on the personal history of Václav Dobiáš, a prominent composer, cultural organiser and a pedago- gue, who serves as a typical representation of an artist, who bestowed all his artistic talents to the cause of the Communist Party of Czechoslovakia. The first chapter briefly describes Socialist Realism as a movement in music in the Soviet Union, the place of its origin. The main emphasis is put on the introduction to Zhdanov's po- litical speech, which consequently became the mandatory norm in the countries of the Eastern bloc. The next chapter is focused on Czechoslovak reflexion of Socialist Realism and its reception. This chronological development aims to expose the spe- cifics of each periods' reception of this artistic movement. Following chapters are dedicated to Václav Dobiáš. The first chapter of this part of the thesis deals with the beginning of the artist's journey which was strongly influenced by the avantgarde movement of 1930's. Next chapters depict his adoption of communist ideology in 1945, explore the motives behind this ideological conversion and characterize his po- litically-engaged work. This part is followed by a portrayal of Dobiáš as a... | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá kulturní politikou v hudební oblasti v období socialistic- kého realismu v Československu, a to především na příkladu prominentního sklada- tele a kulturního organizátora Václava Dobiáše. Jednalo se o typický příklad umělce, který svoje tvůrčí dovednosti plně podřídil hudební tvorbě, jejíž charakter byl určen sovětským ideologem Ždanovem. První kapitola se věnuje stručně socialistickému realismu v hudbě v zemi jeho původu - Sovětském svazu. Hlavní důraz klade na představení Ždanovova vystoupení, které se následně stalo závaznou normou v ze- mích východního bloku. Další kapitola se soustředí na československou reflexi so- cialistického realismu a na jeho přijímání. Tento chronologický vývoj se snaží uká- zat na specifika pro jednotlivá období recepce tohoto uměleckého proudu. Další kapitoly jsou věnovány skladateli, kulturnímu organizátorovi a pedagogovi Václavu Dobiášovi. První kapitola této části práce se věnuje jeho uměleckým začátkům pod vlivem avantgardy 30. let. Další kapitoly se zabývají Dobiášovým přijetím komu- nistické ideologie v roce 1945, hledají důvody této konverze a charakterizují jeho politicky angažovanou tvorbu. Na tuto část práce navazují kapitoly, ve kterých je Dobiáš představen jako čelní organizátor a hudební ideolog, což potvrzuje jeho ak- tivita v ideových... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Václav Dobiáš | cs_CZ |
dc.subject | hudba | cs_CZ |
dc.subject | Československo | cs_CZ |
dc.subject | kulturní politika | cs_CZ |
dc.subject | socialistický realismus | cs_CZ |
dc.subject | komunismus | cs_CZ |
dc.subject | Vaclav Dobias | en_US |
dc.subject | music | en_US |
dc.subject | Czechoslovakia | en_US |
dc.subject | cultural politics | en_US |
dc.subject | Socialist Realism | en_US |
dc.subject | Communism | en_US |
dc.title | Václav Dobiáš (1909-1978), mezi hudbou a politikou | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-06 | |
dc.description.department | Ústav českých dějin | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Czech History | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 178933 | |
dc.title.translated | Vaclav Dobias (1909-1978), between music and politics | en_US |
dc.contributor.referee | Kopeček, Michal | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History - Czech History in European Context | en_US |
thesis.degree.discipline | Historie - české dějiny v evropském kontextu | cs_CZ |
thesis.degree.program | Historické vědy | cs_CZ |
thesis.degree.program | History | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českých dějin | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Historie - české dějiny v evropském kontextu | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History - Czech History in European Context | en_US |
uk.degree-program.cs | Historické vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá kulturní politikou v hudební oblasti v období socialistic- kého realismu v Československu, a to především na příkladu prominentního sklada- tele a kulturního organizátora Václava Dobiáše. Jednalo se o typický příklad umělce, který svoje tvůrčí dovednosti plně podřídil hudební tvorbě, jejíž charakter byl určen sovětským ideologem Ždanovem. První kapitola se věnuje stručně socialistickému realismu v hudbě v zemi jeho původu - Sovětském svazu. Hlavní důraz klade na představení Ždanovova vystoupení, které se následně stalo závaznou normou v ze- mích východního bloku. Další kapitola se soustředí na československou reflexi so- cialistického realismu a na jeho přijímání. Tento chronologický vývoj se snaží uká- zat na specifika pro jednotlivá období recepce tohoto uměleckého proudu. Další kapitoly jsou věnovány skladateli, kulturnímu organizátorovi a pedagogovi Václavu Dobiášovi. První kapitola této části práce se věnuje jeho uměleckým začátkům pod vlivem avantgardy 30. let. Další kapitoly se zabývají Dobiášovým přijetím komu- nistické ideologie v roce 1945, hledají důvody této konverze a charakterizují jeho politicky angažovanou tvorbu. Na tuto část práce navazují kapitoly, ve kterých je Dobiáš představen jako čelní organizátor a hudební ideolog, což potvrzuje jeho ak- tivita v ideových... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented thesis deals with the topic of Czechoslovak cultural politics in music during the Socialist Realist era. The author based the study on the personal history of Václav Dobiáš, a prominent composer, cultural organiser and a pedago- gue, who serves as a typical representation of an artist, who bestowed all his artistic talents to the cause of the Communist Party of Czechoslovakia. The first chapter briefly describes Socialist Realism as a movement in music in the Soviet Union, the place of its origin. The main emphasis is put on the introduction to Zhdanov's po- litical speech, which consequently became the mandatory norm in the countries of the Eastern bloc. The next chapter is focused on Czechoslovak reflexion of Socialist Realism and its reception. This chronological development aims to expose the spe- cifics of each periods' reception of this artistic movement. Following chapters are dedicated to Václav Dobiáš. The first chapter of this part of the thesis deals with the beginning of the artist's journey which was strongly influenced by the avantgarde movement of 1930's. Next chapters depict his adoption of communist ideology in 1945, explore the motives behind this ideological conversion and characterize his po- litically-engaged work. This part is followed by a portrayal of Dobiáš as a... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějin | cs_CZ |