Zobrazit minimální záznam

Talented individuals with dyslexia and their well-being
dc.contributor.advisorMorávková Krejčová, Lenka
dc.creatorKletečková, Eliška
dc.date.accessioned2018-02-28T10:53:43Z
dc.date.available2018-02-28T10:53:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93087
dc.description.abstractThis thesis focuses on the topic of the experience of talented people with dyslexia. These 'twice exceptional' students are a group of people who deserves more attention than it is nowadays devoted. It is a specific group of people who are rationally talented - traits such as the aim of learning quickly, adopting new information and working with them. They are inquiring, interested in abstract and difficult questions. Their creativity is striking but at the same time they have limitations which is brought by the very specific learning disability in this case mainly dyslexia and some other affiliated disorders. This work's main goal is to describe the experience of this specific group of people, at first by the help of literary survey and then in the empiric part by interview followed by the comparison of the talented people with dyslexia and talented people without dyslexia. This thesis is concluded by suggesting the intervention program for schools in which students are often incorrectly identified and they did not obtain necessary care. key words: twice exceptionality, dyslexia, talent, well-beingen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na téma prožívání rozumově nadaných lidí s dyslexií. Tzv. "dvoj výjimeční" studenti jsou skupinou, která by si zasloužila více pozornosti než je jí u nás v současnosti věnováno. Jedná se o specifickou skupinu lidí, kteří jsou rozumově nadaní, tím rozumíme schopnost rychle se učit, přijímat nové informace a pracovat s nimi, jsou to lidé zvídaví, mající zájem o abstraktní a složité otázky, velmi výrazná je také jejich tvořivost, ale zároveň mají také určitá omezení, které přináší právě specifická porucha učení v tomto případě zejména dyslexie a některé přidružené poruchy. Tato práce si klade za cíl popsat prožívání této specifické skupiny lidí, nejdříve za pomoci literárního přehledu a poté také v empirické části formou rozhovoru a následném porovnání skupiny nadaných žáků s dyslexií a nadaných žáků bez dyslexie. Tato práce je zakončena navržením intervenčního programu pro školy, ve kterých jsou tito studenti mnohdy špatně identifikováni a není jim tak věnována potřebná péče. klíčová slova: dvojí výjimečnost, dyslexie, nadání, prožívání, well-beingcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecttwice exceptionality|dyslexia|talent|well-beingen_US
dc.subjectdvojí výjimečnost|dyslexie|nadání|prožívání|well-beingcs_CZ
dc.titleProžívání rozumově nadaných jedinců s dyslexiícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-05
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId174159
dc.title.translatedTalented individuals with dyslexia and their well-beingen_US
dc.contributor.refereeŠírová, Eva
dc.identifier.aleph002160595
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na téma prožívání rozumově nadaných lidí s dyslexií. Tzv. "dvoj výjimeční" studenti jsou skupinou, která by si zasloužila více pozornosti než je jí u nás v současnosti věnováno. Jedná se o specifickou skupinu lidí, kteří jsou rozumově nadaní, tím rozumíme schopnost rychle se učit, přijímat nové informace a pracovat s nimi, jsou to lidé zvídaví, mající zájem o abstraktní a složité otázky, velmi výrazná je také jejich tvořivost, ale zároveň mají také určitá omezení, které přináší právě specifická porucha učení v tomto případě zejména dyslexie a některé přidružené poruchy. Tato práce si klade za cíl popsat prožívání této specifické skupiny lidí, nejdříve za pomoci literárního přehledu a poté také v empirické části formou rozhovoru a následném porovnání skupiny nadaných žáků s dyslexií a nadaných žáků bez dyslexie. Tato práce je zakončena navržením intervenčního programu pro školy, ve kterých jsou tito studenti mnohdy špatně identifikováni a není jim tak věnována potřebná péče. klíčová slova: dvojí výjimečnost, dyslexie, nadání, prožívání, well-beingcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the topic of the experience of talented people with dyslexia. These 'twice exceptional' students are a group of people who deserves more attention than it is nowadays devoted. It is a specific group of people who are rationally talented - traits such as the aim of learning quickly, adopting new information and working with them. They are inquiring, interested in abstract and difficult questions. Their creativity is striking but at the same time they have limitations which is brought by the very specific learning disability in this case mainly dyslexia and some other affiliated disorders. This work's main goal is to describe the experience of this specific group of people, at first by the help of literary survey and then in the empiric part by interview followed by the comparison of the talented people with dyslexia and talented people without dyslexia. This thesis is concluded by suggesting the intervention program for schools in which students are often incorrectly identified and they did not obtain necessary care. key words: twice exceptionality, dyslexia, talent, well-beingen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990021605950106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV