dc.contributor.advisor | Morávková Krejčová, Lenka | |
dc.creator | Kletečková, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2018-02-28T10:53:43Z | |
dc.date.available | 2018-02-28T10:53:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/93087 | |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the topic of the experience of talented people with dyslexia. These 'twice exceptional' students are a group of people who deserves more attention than it is nowadays devoted. It is a specific group of people who are rationally talented - traits such as the aim of learning quickly, adopting new information and working with them. They are inquiring, interested in abstract and difficult questions. Their creativity is striking but at the same time they have limitations which is brought by the very specific learning disability in this case mainly dyslexia and some other affiliated disorders. This work's main goal is to describe the experience of this specific group of people, at first by the help of literary survey and then in the empiric part by interview followed by the comparison of the talented people with dyslexia and talented people without dyslexia. This thesis is concluded by suggesting the intervention program for schools in which students are often incorrectly identified and they did not obtain necessary care. key words: twice exceptionality, dyslexia, talent, well-being | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na téma prožívání rozumově nadaných lidí s dyslexií. Tzv. "dvoj výjimeční" studenti jsou skupinou, která by si zasloužila více pozornosti než je jí u nás v současnosti věnováno. Jedná se o specifickou skupinu lidí, kteří jsou rozumově nadaní, tím rozumíme schopnost rychle se učit, přijímat nové informace a pracovat s nimi, jsou to lidé zvídaví, mající zájem o abstraktní a složité otázky, velmi výrazná je také jejich tvořivost, ale zároveň mají také určitá omezení, které přináší právě specifická porucha učení v tomto případě zejména dyslexie a některé přidružené poruchy. Tato práce si klade za cíl popsat prožívání této specifické skupiny lidí, nejdříve za pomoci literárního přehledu a poté také v empirické části formou rozhovoru a následném porovnání skupiny nadaných žáků s dyslexií a nadaných žáků bez dyslexie. Tato práce je zakončena navržením intervenčního programu pro školy, ve kterých jsou tito studenti mnohdy špatně identifikováni a není jim tak věnována potřebná péče. klíčová slova: dvojí výjimečnost, dyslexie, nadání, prožívání, well-being | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | twice exceptionality|dyslexia|talent|well-being | en_US |
dc.subject | dvojí výjimečnost|dyslexie|nadání|prožívání|well-being | cs_CZ |
dc.title | Prožívání rozumově nadaných jedinců s dyslexií | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-05 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 174159 | |
dc.title.translated | Talented individuals with dyslexia and their well-being | en_US |
dc.contributor.referee | Šírová, Eva | |
dc.identifier.aleph | 002160595 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na téma prožívání rozumově nadaných lidí s dyslexií. Tzv. "dvoj výjimeční" studenti jsou skupinou, která by si zasloužila více pozornosti než je jí u nás v současnosti věnováno. Jedná se o specifickou skupinu lidí, kteří jsou rozumově nadaní, tím rozumíme schopnost rychle se učit, přijímat nové informace a pracovat s nimi, jsou to lidé zvídaví, mající zájem o abstraktní a složité otázky, velmi výrazná je také jejich tvořivost, ale zároveň mají také určitá omezení, které přináší právě specifická porucha učení v tomto případě zejména dyslexie a některé přidružené poruchy. Tato práce si klade za cíl popsat prožívání této specifické skupiny lidí, nejdříve za pomoci literárního přehledu a poté také v empirické části formou rozhovoru a následném porovnání skupiny nadaných žáků s dyslexií a nadaných žáků bez dyslexie. Tato práce je zakončena navržením intervenčního programu pro školy, ve kterých jsou tito studenti mnohdy špatně identifikováni a není jim tak věnována potřebná péče. klíčová slova: dvojí výjimečnost, dyslexie, nadání, prožívání, well-being | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on the topic of the experience of talented people with dyslexia. These 'twice exceptional' students are a group of people who deserves more attention than it is nowadays devoted. It is a specific group of people who are rationally talented - traits such as the aim of learning quickly, adopting new information and working with them. They are inquiring, interested in abstract and difficult questions. Their creativity is striking but at the same time they have limitations which is brought by the very specific learning disability in this case mainly dyslexia and some other affiliated disorders. This work's main goal is to describe the experience of this specific group of people, at first by the help of literary survey and then in the empiric part by interview followed by the comparison of the talented people with dyslexia and talented people without dyslexia. This thesis is concluded by suggesting the intervention program for schools in which students are often incorrectly identified and they did not obtain necessary care. key words: twice exceptionality, dyslexia, talent, well-being | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021605950106986 | |