Vzory a ideály žáků základních škol
Models and ideals of the pupils of elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93063Identifiers
Study Information System: 165443
Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzor|ideál|žák|subkultura
Keywords (English)
a model|an ideal|a pupil|a subculture
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Jejím cílem je zjistit, jaké mají žáci základní školy vzory a ideály a z jakého důvodu k jejich výběru dochází. V teoretické části jsou charakterizována specifika žáků základních škol z hlediska vývojové psychologie. Jsou v ní popsány oblasti, kde mohou žáci hledat své vzory a je v ní zmíněna i problematika subkultur mládeže. Dále je v ní věnována pozornost vývoji výzkumů vzorů a ideálů žáků a jsou zde popsána dvě rozsáhlá šetření týkající se této problematiky. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvantitativní výzkumné sondy provedené na Základní škole náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze, která byla zaměřená na vzory, ideály a životní přání žáků základních škol.
The aim of this diploma thesis is to find out models and ideals of the pupils of elementary schools. The study is divided into two major parts. The theoretical part describes specifics of pupils from a view of developmental psychology, areas where pupils can find their models and the issue of youth subcultures. Furthermore the attention is aimed at a development of research of pupils' models and ideals. Two extensive studies concerning this topic are described here. The empirical part presents results of the questionnaire survey conducted at an Elementary School in Prague. The topic of this survey was pupils' models, ideals and life wishes.