Československá spartakiáda jako příklad novodobého mýtu
Czechoslovak "spartakiada" as a Case Study of Modern Myth
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93014Identifikátory
SIS: 137504
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Vedoucí práce
Oponent práce
Činátlová, Blanka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Komparatistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
československá spartakiáda|Československo 1948-1989|stalinismus|normalizace|sport|masová tělovýchovná vystoupení|rituál|ideologie|mýtus|novodobé mytologie|performativita|estetika performativity|sémiotika|sociální dějinyKlíčová slova (anglicky)
Czechoslovak Spartakiad|Czechoslovakia 1948-1989|stalinism|normalization|sport|mass gymnastics events|ritual|ideology|myth|modern mythologies|performativity|aesthetics of performativity|semiotics|social historyDiplomová práce zkoumá československé spartakiády v kontextu teorie novodobých mytologií. Věnuje se proměnám podoby spartakiády a jejího ideologického obrazu v období od padesátých do osmdesátých let 20. století. Práce zkoumá spartakiádu jako kulturně sportovní událost i specifický typ kolektivního rituálu v podmínkách socialistické diktatury - zvláště se přitom zaměřuje na spartakiádní tradicí generované narativy a jejich vývoj. Dále se také pokouší o reflexi možností uchopení spartakiády v kontextu estetiky performativity. Na pozadí rozboru těchto znaků a kulturních významů sleduje, jakou roli sehrávala spartakiáda a s ní spojena témata v utváření mytologií měnícího se komunistického režimu i jeho specifické festivity a jakou funkci plnila v procesu ideologické sebelegitimizace diktatury i prosazování konkrétních vzorců společenského soužití. Jednotlivé části práce reflektují spartakiádní narativy z hlediska základních naratologických kategorií času a prostoru. Poslední kapitolu tvoří případová studie, která se snaží přiblížit konkrétní způsoby emblematizace cvičenců ve spartakiádních skladbách i jejich reprezentacích v oficiálních tiskovinách, a to na konkrétním příkladu vystoupení dětí a mládeže v letech 1955 a 1980. Klíčová slova: československá spartakiáda, Československo 1948-1989,...
The thesis explores Czechoslovak Spartakiads in the context of modern mythologies theory. The analysis is concerned with reflection on changes of shape and ideological image of the Spartakiad from the 1950s to the 1980s. The thesis explores the Spartakiad as a cultural and sporting event and as an unique type of collective ritual in conditions of socialist dictatorship. The main focus is put on the narratives generated by the Spartakiad tradition and its evolution. Moreover it tries to regard possibilities to define the Spartakiads in the context of aesthetics of performativity. Based on analyzing those signs and cultural meanings, the thesis follows the role of the Spartakiad and Spartakiad-related subjects in formation of mythologies of the changing communist regime and its specific festivity, and also the Spartakiad's function in the process of the dictatorship's self-legitimation and in the promotion of concrete social coexistence models. Particular chapters of thesis are concerned with reflection on Spartakiad narratives in a relation to time and space as principal narratological categories. Last chapter contains a case study dedicated to performances of children and youth in 1955 and 1980 - this case study tries to approximate specific ways of emblematisation of gymnasts in Spartakiad...