Audio-kurz jako prostředek výuky češtiny pro cizince
The Audio Course as the Means of Teaching Czech as a Foreign Language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92981Identifiers
Study Information System: 184591
Collections
- Kvalifikační práce [21747]
Author
Advisor
Referee
Prokšová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
audio-kurz, audiolingvální metoda, Berlitz, Pimsleur, čeština pro cizinceKeywords (English)
audio course, audiolingual method, Berlitz, Pimsleur, Czech for foreignersTato práce se zabývá audio-kurzy jako prostředkem výuky cizích jazyků. V teoretické části se zaměřuje na historický kontext vzniku jazykových audio-kurzů a popisuje vývoj vyučovacích metod, na jejichž principech jsou audio-kurzy vystavěny. Konkrétně se jedná o metody gramaticko-překladovou, přímou a audio-lingvální. S ohledem na cílovou skupinu většiny audio-kurzů a také audio-kurzu češtiny pro cizince, který vznikl jako projekt k této diplomové práci, se druhá polovina teoretické části věnuje popisu jazykových dovedností na úrovni A1 podle Společného evropského referenčního rámce. Praktická část se zabývá analýzou tří audio-kurzů - Berlitzova (Češkij jazyk: bazovyj kurs), Pimsleurova (Speak and Read Essential Czech) a nového kurzu češtiny pro cizince. Součástí analýzy projektového audio-kurzu je také jeho pretestace, která je zpracována formou případových studií. Klíčová slova audio-kurz, audio-lingvální metoda, Berlitz, čeština pro cizince, Pimsleur, přímá metoda
This thesis concerns audio courses as the means of teaching of foreign languages. In the theoretical part, it deals with historical context of language audio courses. By way of describing the development of teaching methods (grammar-translation method, direct method and audio-lingual method in particular), it presents main principles of audio courses. Due to the main target group of language audio courses in general and also the audio course of Czech for foreigners that was created as a project to this thesis, it also deals with A1 language level according to the Common European Framework of Reference for Languages. In the practical part, it concerns with analysis of three audio courses - the Berlitz's Češkij jazyk: bazovyj kurs, the Pimsleur's Speak and Read Essential Czech and the new project audio course. The last mentioned audio course was pretested and the results are provided in form of case studies. Key words audio course, audiolingual method, Berlitz, Czech for foreigners, Pimsleur, direct method