Josef Fanta a klatovská radnice
Josef Fanta and the Klatovy Town Hall
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92963Identifiers
Study Information System: 178305
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Prahl, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Fanta|Klatovy|radnice|historismus|novorenesanceKeywords (English)
Fanta|Klatovy|town hall|historicism|Neo-RenaissanceDiplomová práce se zabývá klatovskou radnicí - konkrétně její přestavbou z dvacátých let 20. století, jež byla realizována podle plánů Josefa Fanty. Hlavním cílem práce bylo pochopit a popsat důvody, které vedly k tomu, že ještě v této době byla uplatněna při přestavbě novorenesance, a rovněž zjistit, jak byla tato pozdní volba novorenesance přijímána. Nejprve jsou v práci osvětleny příčiny, které k přestavbě vůbec vedly a proč byl osloven právě Josef Fanta. Následně jsou na základě pramenů doloženy další klíčové osobnosti, které hrály v utváření nové podoby radnice důležitou roli. Cíle, které si nadefinovaly a kterým je věnována samostatná kapitola, vedly k uplatnění novorenesance. Pro lepší pochopení této volby je v práci stručně probrána nejen historie klatovské radnice, ale také širší kontext novorenesance a radnic. Velká část diplomové práce je pak věnována dobové kritice, jež se proti Fantově projektu zvedla (zejména v roce 1921) a jež z ní učinila téma nejen klatovské. Přestavba klatovské radnice se tak stala názorný příkladem střetu generací a jejich odlišných přístupů k památkám.
The thesis deals with the Town Hall of Klatovy - specifically its reconstruction according to Josef Fanta's plans. The main aim of the thesis was to understand and describe the reasons for applying Neo-Renaissance as late as in the 1920s and also to find out how this belated choice was perceived. First the causes of the reconstruction are explained and then the causes why it was Fanta who was approached. Based on the sources the work documents other key personalities who played an important part in forming the new town hall. A separate chapter is dedicated to the aims they set and which led towards applying the Neo-Renaissance style. For better understanding of this choice both the history of the Town Hall of Klatovy and a wider context of Neo-Renaissance and town halls are introduced. A big part of the thesis deals with the then criticism which arose against Fanta's project (mainly in 1921) and which made it a topic connected not only with Klatovy. The reconstruction of the Town Hall of Klatovy thus became an illustrative example of the clash of the generations and their different attitudes towards monuments.