Rodinný jazykový management česko-anglických rodin v Lancashire
Family Language Management in Czech-English Families in Lancashire
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92940Identifiers
Study Information System: 167846
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
jazykový management|jazyková politika rodiny|jazyková ideologie|užívání jazyka|akvizice jazyka|rodina|děti|kvalitativní výzkum|vícejazyčná situace|čeština|angličtinaKeywords (English)
language management|family language policy|language ideology|language practice|language aquistion|family|children|qualitative research|multilingual situation|Czech|EnglishTato práce se zabývá výzkumem rodinného jazykového managementu ve čtyřech česko- anglických rodinách v oblasti Lancashire. Pomocí hloubkových polostrukturovaných rozhovorů zkoumá různé aspekty jazykové ideologie a jazykové politiky, užívání jazyka a způsobu výuky a osvojování českého jazyka v rámci rodin. První kapitola uvádí teoretické poznatky a výchozí myšlenky pro výzkum. Druhá kapitola popisuje proces výzkumu, uvádí informace o zkoumaných rodinách a předkládá základní výzkumné otázky. Třetí kapitola se věnuje zpracování a analýze rozhovorů a čtvrtá prezentuje výsledky výzkumu a odpovídá na výzkumné otázky. Cílem této práce bylo popsat a analyzovat zmíněné aspekty jazykového managementu rodiny a na základě této analýzy ukázat, jak zkoumané rodiny přistupují k bilingvnímu vzdělávání svých dětí.
This thesis presents a research of a family language management in four Czech-English families in Lancashire. Using in-depth semi-structured interviews, it examines various aspects of language ideology and language policy, language use, and the way of teaching and language acquisition of Czech language within the families. The first chapter introduces theoretical findings and essential ideas for the research. The second chapter describes the process of the research, provides information on the examined families, and presents the research questions. The third chapter describes the processing and analysis of interviews, and the fourth presents research results and answers the research questions. The aim of this thesis was to describe and analyse the mentioned aspects of family language management and based on this analysis show how the families approach bilingual education of their children.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Defence status: DEFENDEDAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Teaching English through English
Defence status: DEFENDEDSmejkalová, Julie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 12. 9. 2014Diplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Defence status: DEFENDEDBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ...