Pomůcky pro výuku geometrie
Aids for Teaching Geometry
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92746Identifikátory
SIS: 173317
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hromadová, Jana
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání - Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učební pomůcka, geometrie, didaktika, školstvíKlíčová slova (anglicky)
aid, geometry, didactics, educationTato práce se zabývá pomůckami pro výuku geometrie na základních a středních školách. Jedním z cílů práce je zhotovení několika pomůcek, které nabízejí vizuální odůvodnění tvrzení či konstrukcí. Jedná se konkrétně o model pro zdůvodnění platnosti Pýthagorovy věty, pomůcku pro znázornění vzniku kuželoseček jako řezů rotační kuželové plochy, pomůcku pro vizualizaci definice a tzv. zahradnické konstrukce elipsy a model pro znázorňování a modelování stereometrických vztahů a problémů. Část práce se věnuje učivu geometrie na základních školách a vybraných typech středních škol podle současných kurikulárních dokumentů. Další část práce tvoří výčet a popis používaných pomůcek v klasických školách a v některých typech škol s alternativním přístupem k výuce matematiky (Hejného metoda, waldorfské a Montessori školy). Práci mohou využít učitelé pro inspiraci k výrobě vlastních pomůcek či k orientaci v pomůckách již vyráběných.
This thesis deals with aids for teaching Geometry at primary and secondary schools. The aim of the thesis is creating several visual aids for substantiation of statements or constructions. Specifically, there is a tool for explaining validity of the Pythagorean theorem, a tool for showing formation of conic sections as sections of circular cone, a tool for demonstrating the definition of an ellipse and its Gardener's construction and a tool for showing and simulating both stereometric relations and problems. A part of the thesis deals with the current curriculum of Geometry on Czech primary schools and selected types of secondary schools. Further, the thesis lists and describes some aids that are used in general public schools and in selected types of schools using alternative methods of teaching Mathematics (The Hejný method, Waldorf and Montessori schools). The thesis is also intended to be used by teachers for inspiration of developing their own tools or to orient themselves in the tools already produced.
