Angela Carter`s Fairy Tale: Myths of Gender and Sexuality
Pohádka Angely Carterové: Mýty genderu a sexuality
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92556Identifiers
Study Information System: 178818
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Znojemská, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Angela Carterová, pohádka, mýtus, narativní mýtus, politický mýtus, gender, sexualita, demytologizaceKeywords (English)
Angela Carter, fairytale, myth, narrative myth, political myth, gender, sexuality, demythologizationTato práce se pokouší zanalyzovat, jakým způsobem Angela Carterová přetváří diskurz klasické pohádky, vztahem k jeho vyobrazení sexuality, a poskytuje čtenářům nový pohled na žánr, který nikdy nebyl důkladně adresován. V první kapitole komentuji na cíle, které Carterová sleduje v rámci svého revizionistického projektu při zvolení pohádkového příběhu svymi primárním základem, a na způsob, kterým se autorka přibližuje k diskusi o žánru, který je zdrojem mýtických konstrukcí, jak je chápe francouzský literární kritik a filolog Roland Barthes. V následujících kapitolách jsem se soustředil na různé projevy lidské sexuality, které Carterová líčí ve své práci, a to sexualita podmanění a nadvlády, sexualita reciprocity a jinakosti, stejně jako na problematiku vlastního fenoménu jako takového. Klíčová slova Angela Carterová, pohádka, mýtus, narativní mýtus, politický mýtus, gender, sexualita, demytologizace
This thesis attempts to analyze in what manner Angela Carter subverts the classical fairy tale`s discourse as regards its portrayal of sexuality, and affords the readers a new perspective on the genre that has never been thoroughly addressed. In the first chapter, I have commented on the objectives Carter pursues in the framework of her revisionist project while choosing the fairy tale as its primary basis, and the way the writer approaches the discussion of the genre as a repository of mythical constructions, as understood by a French literary scholar and philologist, Roland Barthes. In the following chapters, I have focused on different manifestations of human sexuality that Carter depicts in her work, namely the sexuality of subjugation and domination, sexuality of reciprocity and otherness, as well as the problematics inherent in the phenomenon as such. Key words Angela Carter, fairy tale, myth, narrative myth, political myth, sexuality, demythologization