Výuka Portugalštiny na Kapverdských ostrovech (v rámci základního vzdělávání)
The Teaching of Portuguese in Cape Verde (in primary education)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92449Identifikátory
SIS: 179952
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Petra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Portugalistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
portugalština, kreolština, základní školství, mateřský jazyk, povinná výuka;Klíčová slova (anglicky)
Portuguese, Creole, basic education, mother tongue, compulsory education;V této práci se zaměřuji na výuku portugalského jazyka na Kapverdských ostrovech a to především v rámci základního vzdělání. Za tímto účelem jsou zmapovány historické, kulturní a jazykové souvztažnosti ovlivňující místní obyvatelstvo a uplatňování jazyků. Především se práce soustředí na rozdíly v okolnostech užívání kreolštiny a portugalštiny. Dále je popsán kapverdský vzdělávací systém, zejména s ohledem na jazyk výuky, jednotlivé stupně vzdělávání, výuku portugalského jazyka, vzdělávání pedagogů a současné tendence studia. Provedené dotazníkové šetření potvrzuje již dosažené závěry. Nadto bylo zjištěno, že zavedení výuky v kreolštině je sice dlouhodobě plánované, ale dosud k němu nemohlo dojít, a to především z důvodu obtíží způsobených rozdílnostmi mezi kreolštinou na jednotlivých ostrovech. Přínosem této práce je komplexní shrnutí kulturních a jazykových reálií a jejich působení na současnou situaci ve výuce portugalského jazyka a obecný přehled užívání jazyků v kapverdském vzdělávacím systému.
In this study I focused on the education of Portuguese language on the islands of Cape Verde, especially in range of basic education. In order to achieve this purpose there are historical, cultural and linguistic correlations mapped, which are influencing local inhabitants and their use of languages. Most of all the study focuses on the differences in circumstances, in which creole and Portuguese are used. Furthermore the cape Verdean educational system is described with a special attentiveness to the educational language, individual levels of educational system, the education of Portuguese language and the training of pedagogues, such as current tendencies of education. The executed questionnaire confirms the already achieved conclusions. Apart from that was discovered, that the implementation of education in creole is planned for long time, but until now couldn't be forced, especially because of problems caused by differences between creole on individual islands. The contribution of this study is a complex recapitulation of cultural and linguistically conditions and their influences on present situation in terms of the education of Portuguese language and general overview of the use of languages in the educational system of Cape Verde.