Genderové stereotypy ve vybraných populárně psychologických publikacích
Gender stereotypes in selected publications of popular psychology
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92340Identifiers
Study Information System: 158880
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Baslarová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
26. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Fail
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku genderových stereotypů v populárně psychologických publikacích. Je rozdělena na teoretickou a empirickou část. První z nich obsahuje vymezení stěžejních pojmů a teorií. Především je to teorie sociální konstrukce reality, která ukazuje, jak chápu utváření reality. Následně představuji koncept gender a s tím související genderové stereotypy. Věnuji se také charakteristice populárního stylu, především v rámci psychologie. V praktické části práce provádím obsahovou analýzu vybraných populárně psychologických publikací pracujících s dichotomií mužství a ženství. Zaměřuji se při tom na to, zda mohou být jejím prostřednictvím předávány genderově stereotypní představy o maskulinitě a femininitě. Ty se snažím rozkrýt pomocí metody vzdorného čtení a následně interpretovat. Klíčová slova Genderové stereotypy, populární psychologie, sociální konstrukce reality, obsahová analýza
The diploma thesis focuses on the issue of gender stereotypes in popular psychological publications. It is divided into a theoretical and empirical part. The first one contains a definition of key concepts and theories. Above all, it is the theory of social construction of reality, which shows how I understand the formation of reality. Consequently, they represent the concept of gender and related gender stereotypes. I also deal with the characteristics of popular style, especially in psychology. In the practical part of the work I perform content analysis of selected popular psychological publications working with the dichotomy of masculinity and women. I focus on whether gender stereotypes about masculinity and femininity can be passed on in this way. I try to cover up the methods of defiant reading and then interpret it. Key words Gender stereotypes, populár psychology, social construction of reality, content analysis