Postoje kuřáků tabáku ke zdravotním varováním na obalech tabákových výrobků zavedených od r. 2016
Attitudes of tobacco smokers towards health warnings on packages of tobacco products introduced in 2016
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92253Identifiers
Study Information System: 181794
Collections
- Kvalifikační práce [4532]
Author
Advisor
Referee
Mravčík, Viktor
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
5. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zdravotní varování, kouření tabák, postojeKeywords (English)
health warnings, smoking, tobacco, attitudesVýchodiska: Obal cigaret je od počátku prostředkem marketingu tabákového průmyslu, který nejenže reagoval na vývoj módy a vkusu, ale také tyto trendy sám vytvářel a aktivně propagoval. Zdravotní varování na obalech tabákových výrobků se ukazuje jako finančně nejméně náročné opatření, které působí více, či méně na všechny uživatele tabáku a je součástí účinné kontroly tabáku. Cíl: Cílem této studie je provést zpětnovazebnou sondu uloženého opatření na základě Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/40/EU ze dne 3. dubna 2014 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se výroby, obchodní úpravy a prodeje tabákových a souvisejících výrobků, a zmapovat tak postoje českých kuřáků k tomuto novému opatření. Metody: Data byla získána pomocí kvantitativně-kvalitativní online dotazníkové studie mezi návštěvníky trafiky "Relay". Respondenti byli rekrutováni přímým oslovováním na ulici před cíleně zvolenou trafikou a na základě jejich souhlasu a předání jejich emailových adres jim byl zaslán online dotazník. Dohromady bylo získáno 283 dotazníků, z čehož bylo do výsledného souboru zahrnuto 276 respondentů. V poměru pohlaví převládaly ženy, které tvořily 54 % a 2 jedinci pohlaví neuvedli. Průměrný věk účastníků studie byl 37 let. Výsledky: Z výsledků vyplynulo, že si respondenti...
Background: In the tobacco industry, cigarette packaging has always been a marketing instrument that responds to new trends in fashion and taste, but it also actively helps create and endorse these trends. A combined Health warning on cigarette packages has proven to be the least financially demanding tobacco control solution, which affects more or less all tobacco users. Aim: The aim of the present study is to look into the opinions and responses of Czech smokers in relation to the Directive 2014/40/EU of the European Parliament and of The Council of 3 April 2014 on the approximation of the laws, regulations and administrative provisions of the Member States concerning the manufacture, presentation and sale of tobacco and related products. Methods: The data was collected using quantitative-qualitative online questionnaire survey among the customers of the "Relay". Volunteers were recruited in the shop, consent with study participation was obtained and the questionnaire was sent to their email addresses. Overall, 283 questionnaires were sent out, out of which 276 were included in the final analysis. In terms of gender, women were prevalent (54%), with men constituting 45%. Two individuals left the gender field blank. The mean age of participants was 37. Results: The results imply that the...