Josef Wenzig a spor o českou školu mezi lety 1856-1861
Josef Wenzig and disputation about Czech school between years 1856-1861
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92094Identifiers
Study Information System: 177858
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Hlavačka, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Josef Wenzig, národní výchova, česká škola, 1856-1861, pedagogika, PrahaKeywords (English)
Josef Wenzig, national education, Czech school, 1856-1861, pedagogy, Prague(česky): Práce se zabývá etapou života Josefa Wenziga (1807-1876), českého pedagoga, spisovatele a libretisty, který byl známý také svými překlady českých básní do němčiny a psal převážně německy. Shrnuje období mezi lety 1856-1861 a spory týkající se vzdělávání v českém jazyce. V první části podává přehled vývoje vyučování v českém jazyce od roku 1848 do roku 1856, v druhé části se věnuje životu Josefa Wenziga po roce 1848 a jeho spisům zaměřených na výchovu z konce padesátých let, které se vyjadřovaly zejména k vychování s národním charakterem a českému vyučování. Hlavním cílem práce je podrobný popis a intepretace Wenzigových příspěvků a jeho argumentace, jíž se bránil útokům ze strany německého tisku, pražských úřadů a rakouského ministerstva kultu a vyučování.
(in English): The thesis analyses a stage of life of Josef Wenzig (1807-1876), Czech educationalist, author and librettist. Wenzig, also known for his translations of Czech poems to German, wrote primarily in German. The thesis comprises the period of 1856-1861 and the disputes over education in Czech language. The first part overviews the developments in teaching in Czech language from 1848 to 1856 while the second part discusses the life of Josef Wenzig since 1848 and his writings concerning education from late 1850s. Those dealt primarily with education in relation to national character and with Czech education. The thesis aims to describe in detail and to interpret Wenzig's contributions and argumentations he used to defend himself from the attacks by German press, authorities in Prague and the Austrian Ministry for Cultus and Education.