Mediální reprezentace celebrit ve formátu late-night talk show
Media Representation of Celebrities in Late-night Talk Show Format
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91745Identifiers
Study Information System: 174278
Collections
- Kvalifikační práce [5703]
Author
Advisor
Referee
Charvát, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
15. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Celebrita, late-night talk show, mediální reprezentace, personalizace, kongenialita, infotainment, komoditizaceKeywords (English)
Celebrity, Late-night Talk Show, Media Representation, Personalization, Congeniality, Infotainment, CommoditizationDiplomová práce se zabývá mediální reprezentací celebrit, jak je konstruována v rámci přejatého amerického televizního formátu late-night talk show. V první části práce je pozornost zaměřena na problémy chápání fenoménu celebrity různými autory, taktéž i na vývoj samotného formátu late- night talk show a jeho charakteristické rysy. Teoretickými východisky práce jsou teorie reprezentace (Hall), tří úrovní reprezentace (Trampota) a sociální konstrukce reality (Berger, Luckmann). Pro výzkum je zvolena metoda kritické diskurzivní analýzy a následně jsou popsány čtyři principy, podle nichž se provádí zkoumání: komoditizace, infotainment, personalizace, kongenialita. Praktická část představuje analýzu typické reprezentace celebrit na základě zmíněných principů ve vybraných talk show vysílaných v anglickém a českém jazyce v letech 2015-2016, a to americké The Tonight Show Starring Jimmy Fallon a české Show Jana Krause. Klíčová slova: Celebrita, late-night talk show, mediální reprezentace, personalizace, kongenialita, infotainment, komoditizace
This diploma thesis deals with the media representation of celebrities, as it is designed within the framework of the adopted American television format of the late-night talk show. In the first part of the thesis, attention is focused on problems of understanding of the phenomenon of celebrities by various authors, as well as on the development of the late-night talk show itself and its characteristic features. The theoretical starting point is the theory of representation (Hall), three levels of representation (Trampota) and social construction of reality (Berger, Luckmann). The method of critical discourse analysis is chosen for the research and the four principles for the analysis are described: commoditization, infotainment, personalization, congeniality. The practical part presents an analysis of the typical representation of celebrities due to the principles mentioned above in selected talk shows which were broadcast in English and Czech languages in 2015-2016, namely American The Tonight Show Starring Jimmy Fallon and Czech Jan Kraus Show. Keywords: Celebrity, Late-night Talk Show, Media Representation, Personalization, Congeniality, Infotainment, Commoditization