Životní styl a jídlo: nákupní a stravovací návyky v české společnosti
Food related lifestyle: shopping and nutritional habits in the Czech society
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91720Identifiers
Study Information System: 170058
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Žejglicová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Epidemiology
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
15. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
jídlo, životní styl, nákupní zvyklostiKeywords (English)
food, lifestyle, shopping habitsTato diplomová práce se zabývá problematikou nákupních a stravovacích návyků české populace. Cílem je identifikovat nákupní charakteristiky českých spotřebitelů, zjistit, zda se spotřebitelé zajímají o zdravý životní styl, zda nakupují organické (bio) potraviny a především, jaké jsou motivační faktory spotřebitelů k nákupu. Dílčím cílem je porovnání našeho průzkumu se zahraničním konceptem FRL (food related lifestyle), který je inspirací analytické části této práce. V praktické části má práce charakter pilotního průzkumu, jelikož pro sběr potřebných dat byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření. Stanovené hypotézy jsou ověřovány pomocí kontingenčních tabulek a metody shlukové analýzy. Hlavní sledovanou proměnnou je zdravý životní styl, který je konfrontován s jednotlivými aspekty konceptu FRL a také mezi jednotlivými identifikovanými segmenty spotřebitelů. V obecné rovině můžeme považovat za přínos práce představení konceptu FRL, který umožňuje vytvořit typologii spotřebitelů, na jejímž základě je možné postavit účelná opatření zaměřená na usměrnění stravovacích návyků populace. Klíčová slova: food related lifestyle (FRL), segmentace spotřebitelů, stravovací návyky, nákupní zvyklosti, potraviny, zdravý životní styl
Presented diploma thesis deals with a problematics of shopping and nutritional habits in the Czech society. Its primary aims are to identify the shopping characteristics of Czech consumers, to find out whether the consumers are interested in a healthy lifestyle, if they pursue and consume organic (bio) food, and most importantly, what are the motivation factors of the consumers for shopping in general. The secondary aim is a comparison of the presented survey and the foreign FRL (Food Related Lifestyle) concept which served as an inspiration of the analytical part of this thesis. The research section of the thesis is characterized as a pilot survey for which the method of quantitative research by questionnaire survey was chosen. The previously determined hypotheses are verified by the crosstabs and by the cluster analysis method. The main parameter of the study is the healthy lifestyle which is confronted with particular aspects of the FRL concept and also compared to the identified consumer segments. On the general level, the main contribution of the presented diploma thesis is the introduction of the FRL concept, which allows to create a typology of consumers on which is possible to build some effective measures to streamline the eating habits of the general population. Keywords: food related...