Obraz otce v současné reklamě a jeho reflexe muži
Picture of a father in contemporary advertisement and its reflection by men
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91628Identifiers
Study Information System: 150425
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Chromý, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
4. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
reklama|média|gender|jazykový obraz světa|jazykový obraz otceKeywords (English)
media|gender|linguistic picture of world|linguistic picture of father|advertisementTato bakalářská práce se zabývá obrazem otce v současné reklamě a jeho percepcí muži. V teoretické části jsou vysvětlovány základní pojmy ze studia médií, lingvistiky, kognitivní lingvistiky a sociologie. Praktická část se zabývá metodikou výzkumu, formulaci hypotézy a analytických otázek. Závěr práce patří popisu pěti vybraných reklam na nápoje a potraviny, které se objevily na českých obrazovkách v letech 2016 a 2017. Použití metody nestrukturovaného rozhovoru ukázalo, že vybraní muži se neztotožňují s rolí otce vyobrazenou v reklamě. Klíčová slova: reklama, média, gender, jazykový obraz světa, jazykový obraz otce
This bachelor thesis deals with the father's image in contemporary advertisement and its perception of men. The theoretical part explains the basic concepts of media studies, linguistics, cognitive linguistics and sociology. The practical part deals with methodology of research, hypothesis formulation and analytical questions. The conclusion of the thesis is a description of five selected beverage and food advertisements that appeared on Czech screens in the years 2016 and 2017. Using the method of unstructed interviews showed that in 5 specific cases, the selected men did not identify with the father's role in the advertisement. Key words: advertisement, media, gender, linguistic picture of world, linguistic picture of father, advertisement