The Key Determinants of Plane Ticket Price Dispersion
Klíčové faktory rozptylu cen letenek
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91451Identifiers
Study Information System: 185477
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Čechová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
18. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
cenový rozptyl, letecký trh, klíčové determinanty, evropské letectvíKeywords (English)
price dispersion, airline market, key determinants, European aviationTato práce se zabývá vývojem cen letenek s využitím deskriptivních a ekonometrických analýz. Pozorovaný fenomén stoupajících a klesajících cen v období blížícím se odletu je popsán a porovnán s rozsáhle rozvinutými teoriemi, jako je využití poptávky a stochastické stanovování cen na základě vysoké poptávky. Studium cen letenek na evropských trasách s použitím popisných technik ukázalo, že letecké společnosti se dynamicky adaptují na nejistou poptávku. V ekonometrické části jsou určeny klíčové faktory ovlivňující rozptyl cen. Tato práce přispívá k dosavadnímu výzkumu hlavně ekonometrickým přístupem; kolísání cen je měřeno týdenně s použitím variačního koeficientu. To umožnilo porovnat, jak různé letové nebo tržní vlastnosti ovlivňují rozptyl cen v různých týdnech před odletem. Bylo ukázáno, že rozhodujícím faktorem je počet prodaných míst, tj. míra obsazenosti.
This thesis examines the plane tickets price development using both descriptive evidence and econometric analysis. The observed phenomenon of rising and falling fares in period close to departure is described and compared with the extensively developed theories, such as demand utilization and stochastic peak load pricing. Studying the fares observed on European routes using descriptive evidence revealed that the airlines accommodate fast to the uncertain demand. In the econometric part, the key factors influencing the price dispersion are determined. The contribution of this thesis is mainly in the econometric approach, as the price fluctuations are measured weekly using the coefficient of variation. This made it possible to compare how the different flight or market characteristics affect price dispersion in different week to departure. It was shown that number of sold seats, the load factor, is the crucial factor.