Struktura a tendence sportovního zpravodajství České televize v době Letních olympijských her 2016
Structure and tendencies of sports news of Czech Television during the summer Olympic Games in 2016
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91172Identifiers
Study Information System: 187236
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Mucha, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
14. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sportovní zpravodajství, Česká televise, olympijské hry, diskursivní analýza, mediální obraz, heroizace sportovcůKeywords (English)
sports news, Czech Television, Olympic Games, discourse analysis, media image, heroization of athletesPráce zkoumá strukturu a tendence sportovního zpravodajství České televize prostřednictvím převážně kvalitativní analýzy 17 dílů pořadu Branky, body, vteřiny odvysílaných v době Letních olympijských her v Rio de Janeiru v roce 2016. Díky diskursivní analýze odhaluje skryté prvky a principy, které jsou obsaženy v části zpravodajství, jež je věnována právě olympijským hrám. Autorka v práci pohlíží na sport z různých sociologických a antropologických perspektiv (sport jako rituál, sport a konstrukce identit, gender ve sportu), na jejichž základě odhaluje procesy, při nichž dochází ke konstruování mediálního obrazu olympijských her. Výsledná zjištění jsou v práci dokládána konkrétními příklady z jednotlivých relací.
The structure and tendencies of Czech television's sports news is analyzed in this thesis. The hidden features and principles are revealed through a qualitative analysis of 17 episodes of the program Branky, body, vteřiny, which contains the information of Olympic Games in Rio de Janeiro in 2016. The author looks at the phenomenon of sport from many different sociological and anthropological perspectives (sport as a ritual, sport and identity construction, gender in the sport). She reveals the processes through which the media image of the Olympic Games is constructed. The final findings are demonstrated by specific examples originating in 17 episodes of sports news.