Multicultural Education: Construction of Identity in Czech Educational System
Multikulturní vzdělávání: Konstrukce identity v českém vzdělávacím systému
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91117Identifiers
Study Information System: 175538
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Mouralová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
Multikulturalismus, multikulturní výchova, identita, konstruktivismus, vzdělávací politikaKeywords (English)
Multiculturalism, multicultural education, identity, constructivism, educational policyTato diplomová práce se zabývá pojetím identity v multikulturním vzdělávání v českém vzdělávacím systému - přesněji konstrukcí identity. Multikulturní vzdělávání je hlavním proudem ve výuce proti rasismu, xenofobii, intoleranci či diskriminaci. V České republice patří k jednomu z průřezových témat definovaných rámcovými vzdělávacími programy. V poslední době se proti nástrojům multikulturní výchovy včetně politiky identit zvedá kritika ohledně toho, že nenaplňuje svoje cíle a někdy naopak přispívá k reprodukci nebezpečných stereotypů ve společnosti a k disriminaci. Identita je klíčový pojem v multikulturní výchově. To, jak vnímáme sami sebe ale i ostatní, ovlivňuje mnohé sféry našeho života. Zda jsou skupiny pozitivně, či negativně konstruovány má vliv i na alokování benefitů. V rámci této práce je proto skrz diskurzivní analýzu zkoumáno, jak multikulturní vzdělávání konstruuje identitu. Ukazuje se, že multikulrní výchova má tendenci buď konstruovat identitu na základě vnějších znaků, které jsou na první pohled znatelné (barva pleti, jazyk, tradice, apod.), nebo identita vzniká na základě střetnutí se s odlišnostmi. Multikulturní identita byla na základě diskurzivní analýzy konstruována na úrovni znalostí jako kulturní identita, na úrovni dovedností jako zachování a na úrovni postojů jako tolerance....
This master's thesis is concerned with the understanding of identity in the multicultural education in the Czech educational system - more precisely by the construction of identity. Multicultural education is the main educational stream, when it comes to the education against racism, xenophobia, intolerance or discrimination. In the Czech Republic, the multicultural education is one of the cross-subjects defined in the Educational Framework Programs. Lately, there have been many criticisms and concerns regarding multicultural education's tools including the identity politics due to its inability of reaching the proclaimed goals and objectives. Sometimes, it does quite the opposite - it reproduces dangerous stereotypes in the society and perpetuates discrimination. Identity is the key element in the multicultural education. How we perceive ourselves and others, influences many spheres of our lives. Whether the groups are constructed positively or negatively influences for example the allocation of benefits. Within this regard, through the discursive analysis, the construction of identity in the multicultural education is examined. It has been proven that the multicultural education tends to either construct the identity on the basis of external characteristics, which are visible on the first sight (skin...