Učení slovních druhů zábavně pomocí jazykových her
Teaching Parts of Speech in a Fun Way with the Aid of Language Games
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9106Identifikátory
SIS: 22449
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
16. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tématem mé diplomové práce jsou slovní druhy a jazykové hry. V teoretické části své diplomové práce se zabývám slovními druhy z hlediska morfologie a sémantiky a také jejich klasifikací a vývoji jejich terminologie. Dále se věnuji slovotvorbě a významovým vztahům mezi slovy, tedy tématům, která úzce souvisejí se slovními druhy. Domnívám se, že je také zajímavé poukázat na historii slovních druhů jak v českém jazyce, tak i v jiných jazycích. V českém jazyce se věnuji historii vývoje slovních druhů z didaktického i lingvistického hlediska. Poukazuji na rozdílné pojetí slovních druhů v současných učebnicích ve srovnání s učebnicemi z 19. a 20. století. Zaměřuji se také na současné učebnice a další publikace s úmyslem porovnat způsoby, jakými je učivo slovních druhů pojato, a zjišťuji, jaké jazykové hry tyto publikace nejvíce obsahují. Součástí teoretické části je vyhodnocení dotazníků, které obsahují názory samotných žáků a učitelů na problematiku slovních druhů a také na využití didaktické hry v rámci jazykového vyučování. Zabývám se též různými vyučovacími metodami, které se běžně používají v rámci jazykového vyučování. Zvláštní důraz kladu na hru, která je významným prostředkem aktivizace učení a motivace. Praktická část je pojata jako příručka pro učitele českého jazyka, ve které jsou soustředěny různé...
In my diploma thesis I decided to combine my favourite topič of language games with the subject matter of parts of speech which is being considered to be one of the most difficult for pupils. By means of my diploma work I tried to^rove th^tjj^ng didactic games is not useful only for motivating pupils, but for learning, practising and testing as well. At the beginning of my diploma work I am devoting myself to parts of speech, the development of their terminology and their classification in scientific and didactic literature. Afterwards I am defining all ten parts of speech with regards to morphology and semantics. I hold the view it is important to focus on various possibilities of forming the particular parts of speech and on the meaning relations between them. I found it very interesting to learn about the conception of this issue in other languages and the different approaches to it in the past and at present. Owing to course books and practice books from the 19th and 20th century I could compare the several approaches to discussed matter and found out many interesting pieces of information, such as the various syllabuses and researches done on parts of speech. From the didactic point of view I concentrated on algorithm of defining the parts of speech and principles for their effective learning. I aimed...