"It's got to be dirty": Komodifikace vzpomínání na případu souboru Prague Burlesque
"It's got to be dirty": Comodification of remembering in case of Prague Burlesque ensemble
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91030Identifiers
Study Information System: 186220
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Seidlová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce je zaměřena na komodifikaci vzpomínání na případu souboru Prague Burlesque. Burleska, resp. neo-burleska si jako zábavní žánr v českém kontextu zatím hledá své místo a není tak známá jako v západní Evropě či v USA nebo Kanadě. Za deset let činnosti souboru Prague Burlesque si své místo na poli zábavního průmyslu ale pomalu dobývá. Ve své práci se zaměřuji na to, jak burlesku a vzpomínání na "zlatou dobu" vnímají sami členové souboru, návštěvníci představení a jak je toto vzpomínání komodifikováno při marketingových účelech jak pravidelných Prague Burlesque Show, tak každoročního Prague Burlesque Festivalu. Práce je spojením teoretických konceptů o simulakru (Baudrillard, MacCannel), kolektivní paměti (Halbwachs, Erll) a komodifikaci retra a nostalgie po druhé světové válce (Grainge, Moore) a terénního výzkumu, který probíhal v letech 2015-2017.
This thesis focuses on the commodification of remembering in the case of the Prague Burlesque group. Burlesque or neo-burlesque as an entertainment genre is not as well known in the Czech context as it is in Western Europe, USA or Canada. However, after ten years of activities of the Prague Burlesque, this genre has been receiving more and more recognition in the entertainment market. In this thesis I focus on the perception of burlesque and remembering on the "golden age" as percieved by the members of the Prague Burlesque group as well as the audience of the shows, and how this remembering is commodified in the field of marketing, ether in relation to the regular Prague Burlesque Show or the annual Prague Burlesque Festival. This thesis combines theoretical concepts relating to simulacra (Baudrillard, Mac Cannel), collective memory (Halbwachs, Erll) and commodification of retro and nostalgia after the World War II (Grainge, Moore) with my field research, which took place from 2015 to 2017.