Hlasové projevy psů, jejich chápání a interpretace v souvislosti s věkovou kategorií dítěte
Vocal Expressions of Dogs, their Understanding and Interpretation in Connection with the Age of the Child
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90883Identifiers
Study Information System: 164078
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Jozífková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pes, dítě, komunikace, emoce, štěkáníKeywords (English)
dog, child, communication, emotion, barkingCílem práce bylo zjistit vliv věku dítěte na identifikaci a kategorizaci audio a audiovizuálních nahrávek psů vyjadřujících základní emoce vzteku, smutku a radosti. Klíčové bylo odhalit v jakém věku je dítě schopné bezpečně rozpoznat emoce psa a situace, ve kterých se pes v době pořizování nahrávek nacházel, a dále v jakém věku je schopné tyto emoce přiřadit k typickým mimickým výrazům lidského obličeje. Studie byla taktéž zaměřena na výzkum vlivu pohlaví, zkušenosti se psem a typu záznamu (audio/video) na konečné rozhodnutí respondenta. Do výzkumu bylo zařazeno celkem 265 dětí z mateřských a základních škol ve věku od 4 do 12 let. Všem respondentům byla předložena shodná verze dotazníku a všichni vyhodnocovali identické nahrávky. Dotazník a pomocné materiály byly koncipovány převážně formou ilustrací a barevných kódů z důvodu spodní věkové hranice dětí. Ukázalo se, že věk a druh emoce vyjadřované nahrávkou hraje u dětí při její identifikaci a kategorizaci klíčovou roli. Úspěšnost respondentů se tedy zvyšovala spolu s jejich rostoucím věkem, u dětí předškolního věku byly nejčastěji zjištěny konkrétní desinterpretace. Skokově se pak pravděpodobnost správného vyhodnocení nahrávky zvýšila u 7 letých dětí. Děti starší 7 let vykazovaly obdobné výsledky jako děti 7 leté. Ze všech třech dílčích částí...
The aim of this thesis was to investigate how does child's age affect the identification and categorization of audio and audio-visual recordings of dog barks expressing the emotion of anger, sadness and happiness. The key importance was in to reveal in what age is the child able to distinguish safely among dog's emotions and the situations during which the recordings were taken. Moreover, the study also researches in what age is the child able to match the typical expressions of the human's facial muscles. The study also aimed to research the influence of gender, experience with the dog and type of the recording (audio/video) on respondent's final decision. 265 children from nursery and primary schools in the age of 4 to 12 years were included in the study. The same version of the questionnaire was given to all of the respondents and every one of them evaluated identical recordings. The questionnaire and secondary material were arranged in the form of illustrations and coloured codes due to the lower age limit of children. It has been shown that age and type of emotion captured in the recording played important role when children were identifying and categorizing them. The success of correct responds was rising with the higher age of children, whereas concrete misinterpretations appeared among...