Zobrazit minimální záznam

Man's situation in the Western civilization
dc.contributor.advisorOrtová, Jitka
dc.creatorJirsa, Lukáš
dc.date.accessioned2017-04-03T08:56:53Z
dc.date.available2017-04-03T08:56:53Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9054
dc.description.abstractŽijeme v podivném světě, který je radikálně odlišný od všech světů jemu předcházejících. Náš svět, svět západní civilizace na prahu 21. století, je světem rizikovým, světem nebývale rychlým, je světem, kterému jedinec může jen stěží plně porozumět. Najít pevný záchytný bod pro orientaci ve světě je velice složité a nejisté, snad dokonce nemožné. Vše je relativní a proměnné, a tak když už máme pocit, že jsme onen opěrný bod našli a konečně jsme se v námi prožívané skutečnosti nějakým způsobem zorientovali, zjistíme, že skutečnost je již opět jiná, nová, proměněná a my jsme odsouzeni k novému hledání. Zoufale hledáme pevnou půdu pod nohama, snažíme se nalézt alespoň nějakou jistotu. Současný svět lze charakterizovat jako svět rychlé a neustálé změny. Vše má jen krátké trvání a to včetně našich životních jistot. Jistota s jepičím životem ovšem není jistotou, a tak jsme zřejmě odsouzeni k věčnému bloudění. Žijeme ve světě, kterému nerozumíme. Jeden z nejvýznamnějších antropologů 20. století, Claude Lévi-Strauss, byl v roce 2005 požádán, aby se vyjádřil k budoucnosti lidstva: "Na takové věci se mě neptejte. Žijeme ve světě, do kterého už nepatřím. Svět, který jsem znal a který jsem měl rád, byl světem 2,5 miliardy lidí. Současný svět má 6 miliard lidí. To již není můj svět. A svět zítřka má mít 9 miliard mužů a...cs_CZ
dc.description.abstractThe central theme of this thesis is contemporary Western civilization and its supposed crisis. The theme reposes on the theories of the cultural code and the culture universalis. We share the opinion of many social scientists and the scientists who study the culture as a human type of adaptation, that there exist some characteristics common to aH human societies (religion, law, family, rituals ... ). The contemporary globalized world, which is dominated by Western civilization, is one of the most difficult subjects to treat for its complexity. Therefore, we used the theories on current civilization by the Dutch historian Johan Huizinga (ln the Shadows ojTommorow, 1936) and the American sociologist Pitirim A. Sorokin (The Crisis oj Dur Age, 1941). Their approach to modem society differs in many points, but they identify the same root of crisis: the abandonment of the Christian religion and its values as the principal of the cultural integration. Huizinga and Sorokin are persuaded that the contemporary Western civilization is based on the values of material wealth and power, which are not the ideal principles of integration. The evidence for such opinion is seen in the crisis of moral values, the lack of responsibility and growing individualism. These statements were plausible in the time of Huizinga's and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleLidská situace v západní civilizacics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-24
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId27982
dc.title.translatedMan's situation in the Western civilizationen_US
dc.contributor.refereeSoukup, Václav
dc.identifier.aleph000986083
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzština - Kulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studies - Cultural Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzština - Kulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studies - Cultural Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csŽijeme v podivném světě, který je radikálně odlišný od všech světů jemu předcházejících. Náš svět, svět západní civilizace na prahu 21. století, je světem rizikovým, světem nebývale rychlým, je světem, kterému jedinec může jen stěží plně porozumět. Najít pevný záchytný bod pro orientaci ve světě je velice složité a nejisté, snad dokonce nemožné. Vše je relativní a proměnné, a tak když už máme pocit, že jsme onen opěrný bod našli a konečně jsme se v námi prožívané skutečnosti nějakým způsobem zorientovali, zjistíme, že skutečnost je již opět jiná, nová, proměněná a my jsme odsouzeni k novému hledání. Zoufale hledáme pevnou půdu pod nohama, snažíme se nalézt alespoň nějakou jistotu. Současný svět lze charakterizovat jako svět rychlé a neustálé změny. Vše má jen krátké trvání a to včetně našich životních jistot. Jistota s jepičím životem ovšem není jistotou, a tak jsme zřejmě odsouzeni k věčnému bloudění. Žijeme ve světě, kterému nerozumíme. Jeden z nejvýznamnějších antropologů 20. století, Claude Lévi-Strauss, byl v roce 2005 požádán, aby se vyjádřil k budoucnosti lidstva: "Na takové věci se mě neptejte. Žijeme ve světě, do kterého už nepatřím. Svět, který jsem znal a který jsem měl rád, byl světem 2,5 miliardy lidí. Současný svět má 6 miliard lidí. To již není můj svět. A svět zítřka má mít 9 miliard mužů a...cs_CZ
uk.abstract.enThe central theme of this thesis is contemporary Western civilization and its supposed crisis. The theme reposes on the theories of the cultural code and the culture universalis. We share the opinion of many social scientists and the scientists who study the culture as a human type of adaptation, that there exist some characteristics common to aH human societies (religion, law, family, rituals ... ). The contemporary globalized world, which is dominated by Western civilization, is one of the most difficult subjects to treat for its complexity. Therefore, we used the theories on current civilization by the Dutch historian Johan Huizinga (ln the Shadows ojTommorow, 1936) and the American sociologist Pitirim A. Sorokin (The Crisis oj Dur Age, 1941). Their approach to modem society differs in many points, but they identify the same root of crisis: the abandonment of the Christian religion and its values as the principal of the cultural integration. Huizinga and Sorokin are persuaded that the contemporary Western civilization is based on the values of material wealth and power, which are not the ideal principles of integration. The evidence for such opinion is seen in the crisis of moral values, the lack of responsibility and growing individualism. These statements were plausible in the time of Huizinga's and...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009860830106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV