Fyzikální vzdělávání jako součást volnočasových aktivit
Physics education as a part of leisure time activities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90473Identifiers
Study Information System: 176259
Collections
- Kvalifikační práce [11335]
Author
Advisor
Referee
Mandíková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fyzikální vzdělávání, neformální vzdělávání, volný časKeywords (English)
physics education, non-formal education, leisure timeTato diplomová práce je zaměřena na podporu výchovně-vzdělávacích volnočasových organizací, které se zabývají přírodovědným vzděláváním, ale nikoli primárně. V rámci práce byla provedena rešerše zdrojů neformálního přírodovědného vzdělávání a bylo připraveno sedm aktivit s podpůrnými materiály, jejichž smyslem je neformálně přírodovědně vzdělávat účastníky, ale i organizátory těchto aktivit. Aktivity byly připraveny takovým způsobem, aby respektovaly fakt, že organizátor nemusí mít vysokoškolské přírodovědné vzdělání. Podpůrné materiály mají usnadnit přípravu, provedení a vyhodnocení aktivit. Všechny aktivity byly ověřeny v praxi a to na schůzkách volnočasové organizace Junák - český skaut, z. s. Cílem tohoto ověřování bylo zjistit, zda a jakým způsobem jsou aktivity využitelné v praxi. Pro získání zpětné vazby byl využit strukturovaný rozhovor s organizátory a pozorování. Výsledná podoba podpůrných materiálů je prezentována v diplomové práci.
This diploma thesis is focused on the support of educational leisure time organizations, which deal with science education, but not in the first place. Within the diploma thesis a literature search for non-formal science education was conducted and seven activities with supporting materials for the purpose to educate the participants of these activities as well as the organizers of them were created. The activities were prepared in such way to respect the fact that their organizer did not typically study science at university. The supporting materials should facilitate the preparation, carrying out and evaluation of the activity. All activities were verified in practice at meetings of the leisure time organization Junák - český skaut, z. s. The purpose of this verification was to find out whether and how the activities could be used in practice. Structured interviews with organizers and observation wre used to receive feedback. The final form of the supporting materials of particular activities is presented in the diploma thesis.