Řešení fyzikálních úloh - rozvoj dílčích dovedností
Solving of physics problems - development of particular skills
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90470Identifiers
Study Information System: 172688
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Consultant
Koupilová, Zdeňka
Referee
Dvořáková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
fyzika, vzdělávání, řešení úloh, vyučovací metody, aktivity ve výuceKeywords (English)
physics, education, problem solving, teaching methods, activities in educationCílem diplomové práce bylo připravit aktivity a vytvořit k nim (případně vyhledat) vhodné fyzikální úlohy, které se budou zaměřovat na schopnosti žáků řešit fyzikální úlohy a rozvíjet jejich fyzikální myšlení. V rámci práce byly připraveny 4 aktivity. Pro každou aktivitu byl vytvořen metodický list pro učitele, který popisuje danou aktivitu a obsahuje informace o tom, na rozvoj jaké dovednosti je zaměřená. Ke všem aktivitám dále vznikl pracovní list s úlohami a řešení pracovního listu. Všechny pracovní listy prošly testováním na středních školách. Cílem testování bylo zjistit, zda učitelé a žáci považují připravené aktivity, resp. pracovní listy, za užitečné a použitelné. Jako metoda výzkumu byla zvolena případová studie, přičemž pro sběr dat bylo využito zúčastněného pozorování a strukturovaných rozhovorů se žáky a učiteli.
The aim of this work was to prepare activities and identify suitable physics problems that focus on students' abilities to solve physics problems and should help them develop their physical thinking. Four activities are described in this thesis. A teacher's methodical sheet that describes the activity and includes information about the type of developed problem solving skill as well as a worksheet with problems and solution of the worksheet were created for each activity. All worksheets were tested at upper secondary schools. The aim of the research was to find out if teachers and students consider the prepared activities, or more precisely the worksheets, as useful and usable. For the purposes of this research, a case study was chosen as a research method, in which participant observations and structured interviews with students and teachers were the main data for collection sources.