Možnosti vzdělávání odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody
Diplomová práce
Author
Contributor
Šnýdrová, Ivana, (Thesis Advisor)
Issue Date
2003Keywords (Czech)
Kriminalita, sociologické metody, Resocializace pachatelů, Vězni, Vzdělávání dospělých, Kanada, ČeskoKe své ochraně před chováním členů ohrožujících její fungování vyvinula společnost systém obranných mechanismů. Jeho součástí je i v moderní společnosti specifický systém sankcí, reprezentovaný trestním právem. Vznik trestu a trestního práva je vázán na uchopení výkonu spravedlnosti státem. Systém sankcí měl v počátečních formách trestního práva povahu odplatnou, vyrovnávací. Jejím účelem bylo emocionální uspokojení poškozeného újmou způsobenou provinilci a případnou kompenzací škody. Vyrovnávací funkce trestu byla vzhledem kjejí neúčinnosti z hlediska ochrany společnosti doplněna funkcí regulativní, která se snaží ochránit společnost a zároveň změnit chování provinilce. Účelem trestu odnětí svobody je, kromě zabránění páchání trestné činnosti odsouzeného, zacházení s odsouzeným, které směřuje ke kulturnímu rozvoji, práci, vzdělání, prospěšnému využívání volného času a k bezproblémovému soužití se všemi ostatními lidmi. Takovým hodnotám se může odsouzený učit pomocí programů zacházení. Mezi hlavní resocializační programy jistě patří programy zacházení s odsouzenými ve výkonu trestu odnětí svobody zařazenými v "bezdrogové zóně", na specializovaném oddělení pro odsouzené s duševními poruchami a v neposlední řadě program zacházení s odsouzenými pobývajícími na výstupním oddělení. Hlavním smyslem působení těchto programů zacházení je příprava odsouzeného na plynulý přechod do občanského života, která zároveň zahrnuje poskytnutí takových informací odsouzenému, které mu pomohou orientovat se zákonným způsobem a předvídat úskalí tohoto návratu. Vzdělávání odsouzených přispívá velkou měrou k úspěchu odsouzeného po propuštění.