Reklama v životě teenagerů
The role of advertising in life of teenagers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8903Identifiers
Study Information System: 2586
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Tuček, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
7. 2. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Reklama je fenomén, se kterým se člověk v dnešní na spotřebu orientované společnosti setkává prakticky kdekoliv. Ve své diplomové práci vycházím z přístupů vyzdvihujících aktivní chování příjemců mediálních textů a z teorií spotřebitelské socializace, jakožto procesu, jehož výstupem by měl být také určitý stupeň skepticismu jedince k reklamě. Zkoumám roli reklamy, coby specifického typu mediálního textu v životě teenagerů jako cílové skupiny tvořící mladé mediální publikum. Adolescence je chápána jako mimořádně dynamické stádium kognitivního a sociálního vývoje a podle dosavadních výzkumů nelze předpokládat, že by kognitivní procesy, víra a postoje byly stejné jako u dospělých osob, nebo u mladších dětí. Cílem této práce je zjistit, jak mladí lidé od třinácti do sedmnácti let, kteří nyní prochází obdobím adolescence, vnímají a reflektují přítomnost reklamy ve svém životě, jak se s reklamou jako fenoménem bezpochyby patřícím ke spotřebně orientované společnosti vyrovnávají, jak popisují její potenciální vliv na sebe a ostatní, jaký styl, schéma a argumenty ve svých úvahách používají a v neposlední řadě, do jaké míry je možné říci o dnešních teenagerech, že k reklamě jako mediálnímu textu přistupují jako publikum aktivně. Můj výzkum vychází z analýzy 152 eseji, které napsali žáci/studenti základní školy,...
My master thesis looks at the role of advertising as a specific type of media texts in everyday life of teenagers. I perceive adolescence as an unusually dynamic stage of cognitive and social development, so it seems inappropriate to assume that adolescents' cognitive processes, believes and attitudes are the same as either adults or younger children. I tried to prove my hypothesis that teenagers behave as an active audience of advertising media texts and so that they are not pure victims of contemporary consumer society. After summarizing the research on media public with a special accent on an active audiences, I tried to do a review of socialization theories, particularly theories of consumer socialization. One of the outcomes connected with the process of consumer socialization should be a certain degree of skepticism to advertising. I intend to show how young people from thirteen to seventeen years of age, who are moving through adolescence, perceive, think and feel about omnipresence of advertising in contemporary consumer society. I was interested not only in how they see the role of advertising in their lives, but also how they describe the possible effects on themselves and on other people; style and arguments that they use; which topics they find relevant to write about, and last but not least,...