Economic Integration in North America: Theory and Reality of Rules of Origin
Ekonomická integrace v Severní Americe.
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87695Identifikátory
SIS: 14024
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
28. 3. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Uznáno
Pravidla určování zboží jsou nedílnou součástí zón volného - mají za úkol bránit odklonu obchodu, zároveň ale mohou způsobovat změny chování výrobců. První část práce se zabývá následky restriktivně formulovaných pravidel původu zboží, následně se zaměříme svou pozornost na pravidla původu zboží v Severoamerické zóně volného obchodu (NAFTA), probereme jak jejich specifika, tak jejich vliv na obchod. Hlavním cílem práce je vyčíslit velikost transakčních nákladů spojených s preferenčním zacházením v NAFTě. Pro dosažení odpovídajících výsledků byl použit nový způsob odhadu nákladů. Tento postup je založen na porovnání výsledků gravitačních modelů v různých skupinách zboží, rozdělených podle velikosti preferenční celní marže v datech importu členěných na úroveň HS6. Naše výsledky naznačují, že tyto náklady se pohybují mezi 4.6 a 4.9 procenty dovozní ceny zboží.
Rules of origin are somehow overlooked but crucial feature of the free trade areas. They prevent trade deflection but they may also cause changes of producers' behavior. In the first part of this work the impact of restrictive rules of origin formulation will be described. In the later part the attention is focused on the rules of origin in the North American Free Trade Area (NAFTA), their specification as well as their impact on trade. The main aim is to measure the height of NAFTA's transaction costs connected with the preferential treatment. We use a new approach to estimate these costs, based on detailed elaboration of the Harmonized Schedule of the United States, detailed import data on HS6 level and comparison of gravity models' results in different preference margin groups. Our result suggests that NAFTA's compliance costs are somewhere between 4.6% and 4.9% percent of the import value