Symbolistní inspirace skupiny Osma
Symbolist inspiration of The Eight
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87373Identifikátory
SIS: 177586
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimešová, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
20. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
symbolismus|expresionismus|secese|skupina Osma|raná česká avantgarda|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín ProcházkaKlíčová slova (anglicky)
symbolism|expresionism|secession|The Eight group|early czech avantgarde|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín ProcházkaTato bakalářská práce se zabývá možnými inspiracemi a výměnami výtvarných tendencí mezi symbolistními umělci a ranou českou avantgardní skupinou Osma. Symbolismus byl literární i výtvarný směr, nejvíce se projevující na úplném závěru 19. století, jak v evropském, tak v českém prostředí. Umělci začínající tvořit na začátku století se k němu sice verbálně nevztahovali, nicméně zde existují určité vazby. Práce si kladla za cíl tyto vazby vysledovat. Na základě rozdělení různých rovin úrovní mezi symbolismy byly srovnávány příklady děl umělců skupiny Osma v kontextu symbolismu evropského, českého nebo v kontextu práce se symbolikou obecnou. Bylo vysledováno několik paralel, z nichž většina se týkala nepřímé linie inspirace mezi umělci. Nejčastěji se pak mladí malíři inspirovali tématy symbolismu evropského, našly se ovšem také příklady děl vycházejících ze specifického domácího prostředí. Existují zde rovněž díla, ve kterých se objevují symboly tradičně využívané v umění. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis deals with possible inspiration and exchange of art tendencies among symbolist artists and early Czech avant-garde group The Eight. Symbolism was a literary and artistic style, most manifesting at the end of the 19th century, both in the European and in the Czech environment. Artists starting to form their art at the beginning of the 20th century had not verbally reflect the symbolism, but there are some ties. Work aims to follow these links. On the basis of the division of the different levels between symbolisms, the works of the Eight were compared in the context of European or Czech symbolism, or in the context of works, in which we can find signs of general symbols. Several parallels were find out, most of them concerned an indirect line of inspiration among artists. Most often, young artists were inspired by themes of European symbolism, but there also exist examples of works based on a specific domestic environment. There are also works in which the symbols traditionally used in art appear. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)