Symbolistní inspirace skupiny Osma
Symbolist inspiration of The Eight
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87373Identifiers
Study Information System: 177586
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Klimešová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
20. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
symbolismus|expresionismus|secese|skupina Osma|raná česká avantgarda|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín ProcházkaKeywords (English)
symbolism|expresionism|secession|The Eight group|early czech avantgarde|Bohumil Kubišta|Emil Filla|Otakar Kubín|Antonín ProcházkaTato bakalářská práce se zabývá možnými inspiracemi a výměnami výtvarných tendencí mezi symbolistními umělci a ranou českou avantgardní skupinou Osma. Symbolismus byl literární i výtvarný směr, nejvíce se projevující na úplném závěru 19. století, jak v evropském, tak v českém prostředí. Umělci začínající tvořit na začátku století se k němu sice verbálně nevztahovali, nicméně zde existují určité vazby. Práce si kladla za cíl tyto vazby vysledovat. Na základě rozdělení různých rovin úrovní mezi symbolismy byly srovnávány příklady děl umělců skupiny Osma v kontextu symbolismu evropského, českého nebo v kontextu práce se symbolikou obecnou. Bylo vysledováno několik paralel, z nichž většina se týkala nepřímé linie inspirace mezi umělci. Nejčastěji se pak mladí malíři inspirovali tématy symbolismu evropského, našly se ovšem také příklady děl vycházejících ze specifického domácího prostředí. Existují zde rovněž díla, ve kterých se objevují symboly tradičně využívané v umění. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis deals with possible inspiration and exchange of art tendencies among symbolist artists and early Czech avant-garde group The Eight. Symbolism was a literary and artistic style, most manifesting at the end of the 19th century, both in the European and in the Czech environment. Artists starting to form their art at the beginning of the 20th century had not verbally reflect the symbolism, but there are some ties. Work aims to follow these links. On the basis of the division of the different levels between symbolisms, the works of the Eight were compared in the context of European or Czech symbolism, or in the context of works, in which we can find signs of general symbols. Several parallels were find out, most of them concerned an indirect line of inspiration among artists. Most often, young artists were inspired by themes of European symbolism, but there also exist examples of works based on a specific domestic environment. There are also works in which the symbols traditionally used in art appear. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)