Práca s užívateľmi so špecifickými poruchami učenia v knižnici s dôrazom na dyslexiu: metodika práce v spolupráci s Dys - centrom Praha
Working with users/ readers with specific learning disabilities in library with emphasis on dyslexia: methodology of work in cooperation with Prague Dys- center
Práce s uživateli se specifickými poruchami učení v knihovně s důrazem na dyslexii : metodika práce v spolupráci s Dys - centrem Praha
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87366Identifiers
Study Information System: 150919
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
12. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Slovak
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dyslexie|Čtení|Knihovny|Knihovnické službyKeywords (English)
Dyslexia|Reading|Libraries|Library servicesCISÁRIKOVÁ, Karolína. 2017. Práce s uživateli se specifickými poruchami učení v knihovně s důrazem na dyslexii: metodika práce v spolupráci s DYS- centrem Praha, 128 s. Diplomová práce. Karlova univerzita. Filozofická fakulta: Ústav informačních studií a knihovnictví. Vedoucí práce: PhDr. Hana Landová, Ph.D. Diplomová práce mapuje práci knihoven s lidmi trpícími dyslexií a v jejím závěru přináší kromě analýzy výsledků výzkumu metodické doporučení pro posílení a rozvíjení této spolupráce. Cílem je přinést ucelený přehled informací týkajících se této specifické poruchy učení a zároveň analyzovat, jakým způsobem probíhá kooperace mezi knihovnou a dyslektiky v České republice. Práci můžeme rozdělit do dvou částí, a to teoretické a empirické. Teoretická část je věnována obecným informacím o dyslexii s důrazem na její příčiny, diagnostiku a způsoby reedukace. Zahrnuje také přehled českých a zahraničních odborníků působících v této oblasti i organizací zastupujících práva dyslektiků na lokální a mezinárodní úrovni. Součástí teoretické části jsou také příklady ze zahraniční praxe. Empirická část je věnována výzkumu v jedenácti krajských a městských knihovnách, kde jsme zjišťovali praktické zkušenosti knihovníků s touto skupinou uživatelů. Na základě výsledků výzkumu jsou v závěru koncipována doporučení pro...
CISÁRIKOVÁ, Karolína. 2017.Working with users/readers with specific learning disabilities in library with emphasis on dyslexia: methodology of work in cooperation with Prague DYS- center. Prague, 128 p. Diploma thesis. Charles University. Faculty of Arts: Department of Information Studies and Librarianship. Supervisor: PhDr. Hana Landová, Ph.D. The diploma thesis surveys the work of libraries with users diagnosed with dyslexia and in the conclusion delivers not only result analysis but methodological recommendations to strengthen and develop such cooperation as well. The focus of the work is to deliver a compact outline of the information connected with the specific learning disorder and to analyze the way libraries and people diagnosed with dyslexia cooperate in the Czech Republic. The work can be divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part deals with general information about dyslexia with the focus on its origin, diagnosis and ways of reeducation. It also involves an overview of Czech and foreign experts involved in such area of work and an overview of organizations representing rights of dyslexia diagnosed people on local and international level. The theoretical part also includes examples from foreign experience. The empirical part is dealing with the research in...