Konzumerismus jako součást americké propagandy během studené války
Consumerism as part of U.S. propaganda during the Cold War
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87355Identifiers
Study Information System: 179678
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Calda, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Area Studies
Department
Department of North American Studies
Date of defense
13. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
konzumerismus, Spojené státy americké, 50. léta, propaganda, veletrhy, Informační agentura Spojených států amerických, Eisenhower, Americká národní výstava, studená válkaKeywords (English)
consumerism, United States of America, 1950s, propaganda, trade fairs, United States Information Agency, Eisenhower, American National Exhibition, Cold WarTato práce zkoumá roli konzumerismu v americké zahraniční propagandě. Jejím hlavním cílem je ukázat strategii, jakou americká vláda využívala konzumerismu a spotřebního zboží k legitimizaci svého režimu v zahraničí. Případová studie je zaměřená především na 50. léta a je rozdělená do tří částí. První se zabývá postojem světové veřejnosti k americkému konzumerismu na začátku studené války, počátkům amerických informačních programů bojujících proti rostoucímu antiamerikanismu a výstavám spojených s Marshallovým plánem. Druhá část je věnovaná činnosti nezávislé Informační agentury Spojených států amerických, účastí USA na mezinárodních veletrzích a vzniku konceptu lidového kapitalismu. Třetí část rozebírá Americkou národní výstavu v Moskvě, která představovala jeden z největších úspěchů americké zahraniční propagandy. Práce rozebírá způsob, jakým byl konzumerismus zapojen do americké ideologie a stal se klíčovým prvkem soupeření ve studené válce.
This thesis examines the role of consumerism in American propaganda. Its main objective is to show the strategy by which the American government used consumerism and consumer goods to legitimize its regime abroad. This case study is mainly focused on the 1950s and it is divided into three parts. The first part addresses the attitudes of the world public towards the American consumerism at the beginning of the Cold War, the beginnings of the American information programs fighting against the rising anti-Americanism, and also the exhibitions promoting the Marshall Plan. The second part is dedicated to the United States Information Agency's operations, to the U.S. participation in international trade fairs, and to the development of the People's Capitalism concept. The third part dissects the American National Exhibition in Moscow, which represented one of the biggest achievements of the American overseas propaganda. This thesis, therefore, analyses how the consumerism was integrated into the American ideology and became a key element in the struggle of the Cold War.