Kultické užití alkoholu v náboženství starověké Sýrie
Cultic Use of Alcohol in Religion of Ancient Syria
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87308Identifiers
Study Information System: 174405
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Čech, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
náboženství starověké Sýrie|kult|alkohol|rituál|hostina|Turner|communitas|víno|pivoKeywords (English)
religion of ancient Syria|cult|alcohol|ritual|feast|Turner|communitas|wine|beerPředkládaná práce pojednává o užití fermentovaných nápojů v kultu starověké Sýrie. Základem je práce s pramenným písemným materiálem posbíraným z Emaru, Ugaritu, Mari, Alalaḫu, Tuttulu, Terqy a Ebly. Krom kultických, administrativních a právních textů je alkohol reflektován též z pohledu mytologie a epiky, jak se nám dochovala v ugaritských textech. Archeologický a ikonografický materiál je brán v potaz pouze velice okrajově, pro dokreslení představy. Nejvíce interpretačně zaměřenou část práce tvoří kapitoly o pojímání alkoholu v širším kulturním kontextu starověké Sýrie. Zde se projevuje vliv teorie o liminalitě a antistruktuře V. Turnera, částečné ovlivnění pojetím ambivalence u M. Douglas a poznatky M. Dietlera o alkoholu z pohledu antropologie. Nejdůležitějším poznatkem této práce je vztah mezi hostinou a obětí, především pojetí oběti jako hostiny a vice versa. Právě v kontextu hodování alkohol hraje zásadní roli jako opojný nápoj, nikoliv jako pouhá potravina.
The presented paper deals with use of fermented beverages in cult of ancient Syria. The basis is work with written source material from Emar, Ugarit, Mari, Alalaḫ, Tuttul, Terqa and Ebla. Apart form cultic, administrative and legal texts, alcohol i also reflected from view of mythological and epic texts, as has been preserved in Ugaritic texts. Archeological and iconographical material is considered only briefly to illustrate the idea. The most interpretative part of the paper are chapters on perception of alcohol in wider cultural context of ancient Syria. Here we can see the influence of V. Turner's theory of liminality and antistructure, partial influence of M. Douglas's concept of ambivalence and M. Dietler's findings about alcohol form anthropological perspective. The most important finding of this paper is the relationship between feast and sacrifice, especially perception of sacrifice as feast and vice versa. It is in the context od feasting, where alcohol plays a crucial role as intoxicating drink, not as mere nourishment.