Zobrazit minimální záznam

Personality characteristics of siblings of children with disabilities and their development
dc.contributor.advisorŠírová, Eva
dc.creatorKolečková, Tereza
dc.date.accessioned2017-07-26T10:42:42Z
dc.date.available2017-07-26T10:42:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/87201
dc.description.abstractThe topics of this bachelor thesis are: personal characteristics, sibling relationships and cognitive, psychosocial and emotional development of siblings of disabled children. The aforementioned disabled children are primarily children with mental retardation and children within the autistic spectrum. This thesis focuses on the reaction of siblings and parents to the diagnosis of the disabled child and its effect in the quality of the family life. A number of studies have shown that siblings of children with disabilities are less adaptable than siblings of healthy children. At the same time, presence of a disabled child increases the probability of risk development and behavioural problems. The research proposed is aimed at comparing personal characteristics of siblings of autistic children and of siblings of children with mental retardation with a control group of siblings of healthy children aged eight to twelve years. The research is further interested in finding differences (if any) based on the gender of siblings of autistic children and siblings of children with mental retardation. Children's Personality Questionnaire (CPQ) will be used for the research. Keywords siblings, autism, mental retardation, developmenten_US
dc.description.abstractTématem bakalářské práce jsou osobnostní charakteristiky, sourozenecké vztahy, kognitivní, psychosociální a emocionální vývoj sourozenců dětí s postižením, především dětí s mentální retardací a poruchou autistického spektra. Soustředí se na reakci sourozenců i rodičů na zjištěnou diagnózu postiženého dítěte a kvalitu rodinného života. Z řady výzkumů vyplývá, že sourozenci postižených dětí jsou hůře přizpůsobivé než kontrolní skupina sourozenců zdravých dětí a přítomnost postiženého dítěte zvyšuje pravděpodobnost rizikového vývoje a problémů s chováním. Návrh výzkumu je zaměřen na porovnání osobnostních charakteristik sourozenců autistických dětí, sourozenců dětí s mentálním postižením s kontrolní skupinou sourozenců zdravých dětí ve věku osm až dvanáct let a dále na porovnání z hlediska pohlaví skupiny sourozenců autistických dětí a mentálně postižených dětí. Pro výzkum bude použit Osobnostní dotazník pro děti CPQ. Klíčová slova sourozenci, autismus, mentální retardace, vývojcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsourozenci|autismus|mentální retardace|vývojcs_CZ
dc.subjectsiblings|autism|mental retardation|developmenten_US
dc.titleOsobnostní charakteristiky sourozenců dětí s postižením a jejich vývojcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-19
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId178048
dc.title.translatedPersonality characteristics of siblings of children with disabilities and their developmenten_US
dc.contributor.refereeMertin, Václav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem bakalářské práce jsou osobnostní charakteristiky, sourozenecké vztahy, kognitivní, psychosociální a emocionální vývoj sourozenců dětí s postižením, především dětí s mentální retardací a poruchou autistického spektra. Soustředí se na reakci sourozenců i rodičů na zjištěnou diagnózu postiženého dítěte a kvalitu rodinného života. Z řady výzkumů vyplývá, že sourozenci postižených dětí jsou hůře přizpůsobivé než kontrolní skupina sourozenců zdravých dětí a přítomnost postiženého dítěte zvyšuje pravděpodobnost rizikového vývoje a problémů s chováním. Návrh výzkumu je zaměřen na porovnání osobnostních charakteristik sourozenců autistických dětí, sourozenců dětí s mentálním postižením s kontrolní skupinou sourozenců zdravých dětí ve věku osm až dvanáct let a dále na porovnání z hlediska pohlaví skupiny sourozenců autistických dětí a mentálně postižených dětí. Pro výzkum bude použit Osobnostní dotazník pro děti CPQ. Klíčová slova sourozenci, autismus, mentální retardace, vývojcs_CZ
uk.abstract.enThe topics of this bachelor thesis are: personal characteristics, sibling relationships and cognitive, psychosocial and emotional development of siblings of disabled children. The aforementioned disabled children are primarily children with mental retardation and children within the autistic spectrum. This thesis focuses on the reaction of siblings and parents to the diagnosis of the disabled child and its effect in the quality of the family life. A number of studies have shown that siblings of children with disabilities are less adaptable than siblings of healthy children. At the same time, presence of a disabled child increases the probability of risk development and behavioural problems. The research proposed is aimed at comparing personal characteristics of siblings of autistic children and of siblings of children with mental retardation with a control group of siblings of healthy children aged eight to twelve years. The research is further interested in finding differences (if any) based on the gender of siblings of autistic children and siblings of children with mental retardation. Children's Personality Questionnaire (CPQ) will be used for the research. Keywords siblings, autism, mental retardation, developmenten_US
uk.file-availabilityP
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV