Swans and Contradictions in the Poetry of W. B. Yeats
Labutě a rozpory v poezii W. B. Yeatse
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87187Identifiers
Study Information System: 178479
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Quinn, Justin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
20. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
W. B. Yeats|William Butler|moderní irská poezie|romantismus|modernismus|Maud Gonne|labuť|The Wild Swans at Coole|The TowerKeywords (English)
W. B. Yeats|William Butler|modern Irish poetry|Romanticism|Modernism|Maud Gonne|swan|Divoké labutě v Coole|VěžSbírka Williama Butlera Yeatse The Wild Swans at Coole z roku 1919 znamenala pro jeho poezii přerod: z raných písní ukotvených v romantismu básník přešel ke stylu ovlivněnému modernismem. A ačkoliv je dobré podívat se na Yeatsovo dílo právě prostřednictvím postoje k těmto dvěma literárním směrům, je třeba mít na paměti, že tyto postoje zůstaly problematické. Stylistická mnohoznačnost je patrná v titulní básni sbírky. Jejím ústředním paradoxem je básníkovo zpodobnění labutí: obsahuje jak prvky romantismu, tak prvky modernismu, a uniká proto jasnému zařazení. Labutě zde navíc nevystupují jen jako básnické symboly a složitější emblémy, ale též jako hmotné bytosti. Podobně protichůdný je i Yeatsův přístup v pozdější básni "Leda and the Swan" ze sbírky The Tower (1918). V básni o řecké báji je zvíře předmětem symbolického i tělesného popisu. Labuť se stává nádherným, ale strašlivým násilníkem, což nás mimo jiné přivádí ke vztahu Yeatse k ženám. Tento vztah je naplno rozehrán v poslední básni, kterou se detailně zabývám, "Coole and Ballylee, 1931". Zde Yeats tematizuje nejen svůj život, ale zároveň své dílo a vztah k labutím coby zrcadlu neodvratitelného zcizení. První a druhá kapitola mapují vlivy obou literárních směrů na Yeatsovo dílo. Jeho vlastní názory na romantismus a modernismus pomáhají odkrýt,...
William Butler Yeats's 1919 collection The Wild Swans at Coole marked a transition in his poetry: from early songs rooted in Romanticism, the poet moves towards a style influenced by Modernism. Even though it is beneficial to examine Yeats's work in relation to the two major literary movements, it is necessary to bear in mind that his stance towards both remained problematic. This stylistic ambiguity is apparent in the collection's title poem and its central paradox: the poet's depiction of swans contains aspects of Romanticism and Modernism alike, yet it resists clear classification. Furthermore, swans feature here not only as poetic symbols, but also as physical bodies. Similar contradictory tendencies appear in Yeats's "Leda and the Swan". In this later poem from The Tower (1918), the poet emphasizes the symbolic value as well as the physical features of the animal. The swan as a beautiful rapist in "Leda and the Swan" also prompts a feminist reading, bringing us to the dichotomy between the poet and woman as object. This dichotomy is put on display in the last poem I discuss in detail, "Coole and Ballylee, 1931". In it, Yeats thematizes not only his life, but also his work and his relationship with the swans as mirrors of inevitable alienation. Chapters one and two trace the influence of the...