Pozitiva a bariéry v komunikaci zdravotníka s pacientem
Positives and barriers of communication healthcare staff with patient
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87112Identifikátory
SIS: 178250
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Červinková, Monika
Oponent práce
Fajtlová, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zdravotník|pacient|komunikace|komunikace zaměřená na pacienta|pozitivní aspekty|bariéry|komunikační tréninkKlíčová slova (anglicky)
Healthcare staff|patient|communication|patient-centered communication|positive aspects|barriers|training in communicationTato bakalářská práce se zabývá tématem pozitivních aspektů a bariér v komunikaci zdravotníka s pacientem. Literárně-přehledová část shrnuje poznatky o pozitivním působení vedoucím ke zlepšení pacientova fyzického i psychického stavu. Zvláštní důraz je kladen na empatii zdravotníka, komunikaci zaměřenou na pacienta, naslouchání a sdílené rozhodování, což jsou faktory zlepšující nejen reflexi pacienta, ale též klinické výsledky. Následně jsou mapována témata naděje a kompliance, které taktéž působí na léčebný proces. Dále jsou mapovány bariéry rušící efektivní komunikaci. Práce se rovněž zaměřuje na metody usnadňující překonávání bariér a posilování působení pozitivních aspektů v komunikaci. V dnešní době je poskytováno několik metod, kterými jsou tréninky komunikačních dovedností, specializační kurzy a bálintovské skupiny. V empirické části je předložen návrh výzkumného designu, který vychází z poznatků literárně-přehledové části. Návrh se zaměřuje na aplikaci komunikačního tréninku a jeho možné pozitivní působení na fyzický i psychický stav pacientů. Klíčová slova: Zdravotník, pacient, komunikace, komunikace zaměřená na pacienta, pozitivní aspekty, bariéry, komunikační trénink
This bachelor's thesis deals with the topic of the positive aspects and the barriers in communication of a healthcare staff with a patient. The theoretical part of the thesis gives an overview of the findings in a positive act leading to an improvement of a pacient's both physical and a psychological state. The special emphasis is put on an empathy of a healthcare staff with the patient, a patient-centered communication, listening to the patient and a shared decision making, which are all the factors improving not only the reflexion of the patient but the clinical results as well. Consequently the topics of hope and compliance, which also affect the healing process, are surveyed. Furthermore the barriers hindering an effective communication are surveyed. The thesis also focuses on the methods that help to overcome the barriers and intensify the influence of positive aspects in the communication. Currently the several methods are offered - the training of communication skills, the specialised courses and the balint societies. The practical part of the theses offers a concept of the research design, which derives from the findings in the theoretical part. The concept focuses on an application of the training in the communication and its possible positive effect on both, a physical and psychological...