Rodinná komunikace při jídle
Family Communication during Mealtimes
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87094Identifiers
Study Information System: 176281
Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Lehečková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
komunikace|předškolní dítě|řeč orientovaná na dítě|jídlo
Keywords (English)
communication|pre-school child|child directed speech|food, meals
Diplomová práce se zabývá rodinnou komunikací při jídle. První část práce definuje základní teoretické pojmy týkající se teorie dětské řeči, popisuje výzkumy s ní spojené, definuje vývoj předškolního dítěte s důrazem na řeč, dále vymezuje pojem rodinná komunikace a řeč orientovaná na dítě. V závěru teoretické části vysvětluje význam jídla v životě rodiny. Teoretická část vychází především ze studia odborné literatury. Druhou část tvoří pět případových studií, které se zaměřují na analýzu videozáznamů rodinné komunikace při společném jídle. Všechny rodiny, které se zúčastnily nahrávání, podepsaly informovaný souhlas. Informace byly získány také za pomoci sociologicky zaměřeného dotazníku od dospělých účastníků. Všechny nahrávky byly přepsány dle způsobu zápisu systému CHAT, který je součástí databáze CHILDES. Výsledky srovnáváme s poznatky odborné literatury. Klíčová slova komunikace, předškolní dítě, řeč orientovaná na dítě, jídlo
The diploma thesis discusses family communications during Mealtimes. The first part defines the basic theoretical concepts of the theory of children's speech and research associated with it, it defines preschool child development with an emphasis on language and further defines the concept of family communication and child directed speech. At the end of the theoretical part the thesis explains the importance of food/meals in family life. The theoretical part is mainly based on professional literature. The second part consists of five case studies that focus on the analysis of video communications during family meals. All families that participated on the recording signed a consent. The information was also obtained with the help of sociologically oriented survey about adult participants. All recordings were transcribed according to the CHAT system guidelines, which is part of the CHILDES database. The results are compared with the findings of the professional literature. Keywords communication, pre-school child, child directes speech, food/meals