Zobrazit minimální záznam

Science fiction jako sociální fikce: Britské sci-fi a jeho předchůdci
dc.contributor.advisorClark, Colin Steele
dc.creatorBoháčková, Kristýna
dc.date.accessioned2017-07-24T12:34:02Z
dc.date.available2017-07-24T12:34:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/87083
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to trace the roots of British science fiction literature and examine the evolution of the genre, noting the recurring themes, tropes and overall legacy of the canonical works of British sci-fi in contemporary literature. It also contains an analysis of the specifically British nature, pessimistic and featuring passive characters, especially in comparison to the natural counterpart that is American SF, which shows more optimistic tone, empowered human characters. Defining science fiction literature is complicated on its own, and it is therefore one of main issues tackled in this thesis. It is presented in the first chapter, focusing particularly on definitions proposed by Robert A. Heinlein, Darko Suvin, Brian Aldiss and Robert Scholes. These multiple, more or less conflicting definitions are argued to demonstrate the diversity of the subgenres of science fiction, thus exploring the genre's boundaries as they apply today. The second chapter considers works arguably identified as the first exemplary novels of the genre. The authors from pre-Victorian period mentioned include Lucian of Samosa, Jonathan Swift and Francis Godwin and their theological and satirical works are analysed in science fiction context. The second part of this chapter explores the shift that came with...en_US
dc.description.abstractCílem této práce je průzkum počátků britské sci-fi literatury a vývoje žánru a zároveň identifikovat opakující se témata, prvky a celkový odkaz kanonických děl britského science fiction v těch současných. Práce také analyzuje britský charakter děl, vyznačující se pesimismem a pasivními postavami, ve srovnání s přirozeným protějškem v podobě amerického sci-fi, které se naopak vyznačuje optimistickým tónem a silnými protagonisty. První problematikou obsaženou v této práci je samotná definice sci-fi literatury se zaměřením na definice Roberta A. Heinleina, Darko Suvina, Briana Aldisse a Roberta Scholese. Práce ukazuje, jak tyto více či méně rozporuplné definice demonstrují rozmanitost podžánrů science fiction a s jejich využitím jsou zkoumány v současné době platné hranice žánru. Druhá kapitola se zabývá díly, které je možné identifikovat jako první příklady tohoto žánru. Jsou zmíněni autoři z období před Viktoriánskou érou jako Lucian ze Samosy, Jonathan Swift nebo Francis Goodwin a jejich teologická a satirická díla jsou analyzována v kontextu science fiction. Druhá část této kapitoly zkoumá přelom, který přišel s Viktoriánským obdobím a nárůstem zájmu o vědu. U vybraných děl E. A. Abbotta, Mary Shelley, Edwarda Bulwer-Lyttona, Samuela Butlera a konečně i H. G. Wellse je pozorován prostor věnovaný...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectscience fiction|sociální fikce|Velká Británie|spekulativní|původ|historiecs_CZ
dc.subjectScience Fiction|Social Fiction|British|Speculative|Origins|historyen_US
dc.titleScience Fiction as Social Fiction: British Sci-fi and its Antecedentsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-20
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId167134
dc.title.translatedScience fiction jako sociální fikce: Britské sci-fi a jeho předchůdcics_CZ
dc.contributor.refereeVeselá, Pavla
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této práce je průzkum počátků britské sci-fi literatury a vývoje žánru a zároveň identifikovat opakující se témata, prvky a celkový odkaz kanonických děl britského science fiction v těch současných. Práce také analyzuje britský charakter děl, vyznačující se pesimismem a pasivními postavami, ve srovnání s přirozeným protějškem v podobě amerického sci-fi, které se naopak vyznačuje optimistickým tónem a silnými protagonisty. První problematikou obsaženou v této práci je samotná definice sci-fi literatury se zaměřením na definice Roberta A. Heinleina, Darko Suvina, Briana Aldisse a Roberta Scholese. Práce ukazuje, jak tyto více či méně rozporuplné definice demonstrují rozmanitost podžánrů science fiction a s jejich využitím jsou zkoumány v současné době platné hranice žánru. Druhá kapitola se zabývá díly, které je možné identifikovat jako první příklady tohoto žánru. Jsou zmíněni autoři z období před Viktoriánskou érou jako Lucian ze Samosy, Jonathan Swift nebo Francis Goodwin a jejich teologická a satirická díla jsou analyzována v kontextu science fiction. Druhá část této kapitoly zkoumá přelom, který přišel s Viktoriánským obdobím a nárůstem zájmu o vědu. U vybraných děl E. A. Abbotta, Mary Shelley, Edwarda Bulwer-Lyttona, Samuela Butlera a konečně i H. G. Wellse je pozorován prostor věnovaný...cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this thesis is to trace the roots of British science fiction literature and examine the evolution of the genre, noting the recurring themes, tropes and overall legacy of the canonical works of British sci-fi in contemporary literature. It also contains an analysis of the specifically British nature, pessimistic and featuring passive characters, especially in comparison to the natural counterpart that is American SF, which shows more optimistic tone, empowered human characters. Defining science fiction literature is complicated on its own, and it is therefore one of main issues tackled in this thesis. It is presented in the first chapter, focusing particularly on definitions proposed by Robert A. Heinlein, Darko Suvin, Brian Aldiss and Robert Scholes. These multiple, more or less conflicting definitions are argued to demonstrate the diversity of the subgenres of science fiction, thus exploring the genre's boundaries as they apply today. The second chapter considers works arguably identified as the first exemplary novels of the genre. The authors from pre-Victorian period mentioned include Lucian of Samosa, Jonathan Swift and Francis Godwin and their theological and satirical works are analysed in science fiction context. The second part of this chapter explores the shift that came with...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV