Hranice archetypu a stereotypu v tzv. červené knihovně
The Boundary between the Archetype and Stereotype in the Love Romance Stories
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87004Identifikátory
SIS: 180145
Kolekce
- Kvalifikační práce [23973]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Komparatistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
19. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mýtus|mytizace|populární literatura|archetyp|stereotyp|emblém|komiks|červená knihovna|kolektivní nevědomí|patos|klišéKlíčová slova (anglicky)
Myth|mythization|popular literature|archetype|stereotype|emblem|comics|love romance stories (romance novels)|collective unconscious|pathos|clichéCílem této práce je postihnout strukturu a fungování archetypů a stereotypů, příp. emblémů ve zvolených žánrech populární literatury - červené knihovně a komiksu. Vzájemná komparace odhaluje obdobnou mytizační strukturu napříč populárními žánry. Analýza zvolených děl je prováděna především na základě jungiánské psychologie a jejího konceptu nevědomí a archetypového obrazu. Do srovnání jsou zahrnuty původní mýty, lidové pohádky, další popkulturní žánry a některá díla evropské románové tradice. Dalšími užitými nástroji jsou práce sociologické, etnografické, religionistické, feministické literární kritiky aj. Srovnávací analýzou se podařilo prokázat, že díky procesu mytizace lze vysledovat průkaznou návaznost populární literatury na struktury původních mýtů, přičemž jako "médium" přenosu slouží kolektivní nevědomí. Žánry populární literatury zrcadlí nejen současný stav společnosti, ale i podstatné struktury lidské psychiky, a z obou těchto důvodů jsou hodny dalšího vědeckého zkoumání. Tato práce jasně demonstruje, že červená knihovna i komiks jsou platnou součástí literárního pole, a vytyčuje jeden z možných směrů, kterým se lze při jejich dalším studování ubírat.
The aim of this thesis is to cover the structure and functioning of archetypes, stereotypes or emblems in selected genres of popular literature - the romance novels and comics. A similar structure of mythization in the popular genres is revealed through mutual comparison. Selected works are analyzed on the basis of Jungian psychology and its concepts of the unconscious and the archetypal image. The original myths, fairy tales, other popular genres and some works of the European fictional tradition are involved in the comparison. Among others, this thesis also draws from approaches included in various works of sociology, ethnography, Religious Studies and feminist literary criticism. The comparative analysis has shown that provable connection between popular literature and the original myth structures can be traced and the collective unconscious serves as a transmission medium. The genres of popular literature are worthy of further research because they reflect not only contemporary social situation but also essential structures of the human psyche. This thesis clearly demonstrates that the romance novels and comics are valid parts of the literary sphere and suggests one of the possible ways suitable for further study of the subject.