Vhodnosť využitia Testu štruktúry inteligencie IST pri diagnostikovaní dyslexie u študentov stredných škôl
Suitability of Intelligence Structure Test IST for high school students dyslexia diagnosis
Vhodnost využití Testu struktury inteligence IST při diagnostikování dyslexie u studentů středních škol
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86931Identifiers
Study Information System: 175183
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
22. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Slovak
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dyslexia, vyššie vzdelanie, diagnostika, kognitívne schopnosti, Test struktury inteligence IST 2000 RKeywords (English)
dyslexia, higher education, assessment, cognitive abilities, Intelligence Structure Test IST 2000 RDiplomová práca sa zameriava na preskúmanie využitia Testu struktury inteligence IST 2000 R pri diagnostike študentov s dyslexiou študujúcich na stredných školách. Na overenie vhodnosti jeho využitia pri hodnotení tejto skupiny populácie porovnáva celkové výsledky 56 študentov s dyslexiou s výsledkami ich 56 rovesníkov navštevujúcich rovnaké stredné školy v Prahe 10 (Gymnázium Voděradská, Omská a Přípotoční, Střední průmyslová škola elektrotechnická V Úžlabině, Obchodní Akademie Heroldovy Sady). Následne výsledky 35 študentov s dyslexiou porovnáva s ich výsledkami z iných, v minulosti administrovaných inteligenčných testov (Pražský dětský wechsler, Wechslerova inteligenční škála pro děti). Výsledky štúdie ukázali, že študenti s dyslexiou skórujú v teste IST 2000 R signifikantne nižšie ako ich rovesníci z intaktnej populácie a ich výsledné skóre je takisto signifikantne nižšie ako skóre v iných inteligenčných testoch. Test IST 2000 R preto nie je možné hodnotiť ako vhodný pri diagnostike študentov s dyslexiou študujúcich na stredných školách.
Diploma thesis focuses on examination of the use of Intelligence Structure Test IST 2000 R in diagnostics of high school students with dyslexia. To verify the suitability of its use, the thesis compares overall results of 56 dyslexic students with results of their peers who attend the same high schools in Prague 10 (Gymnázium Voděradská, Omská a Přípotoční, Střední průmyslová škola elektrotechnická V Úžlabině, Obchodní Akademie Heroldovy Sady). Afterwards, the results of 35 students with dyslexia are compared with their results of different in the past administrated intelligence tests (Pražský dětský wechsler, Wechslerova inteligenční škála pro děti). The results of the study showed that students with dyslexia scored significantly lower than their peers from intact population in the IST 2000 R test and their final score is significantly lower than their own results from different intelligence tests. Therefore, it is not correct to evaluate the IST 2000 R test as suitable for assessment of high school students with dyslexia.