Malby portika 2, Tepantitla, Teotihuacan
The Murals of Portico 2, Tepantitla, Teotihucan
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86866Identifiers
Study Information System: 167243
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Křížová, Markéta
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology - Religious Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Portikus 2, Tepantitla, Teotihuacan, Velká Bohyně, Tlaloc, Tlalocan, kosmický stromKeywords (English)
Porticus 2, Tepantitla, Teotihuacan, The Great Goddes, Tlaloc, Tlalocan, cosmic treeCílem práce je výklad nástěnných maleb portika 2 v paláci Tepantitla v Teotihuacanu, a to na základě prostudované odborné literatury a studiem získaných vědomostí. Budou představeny názory, myšlenky a teorie různých badatelů o tom, co na malbách je vyobrazeno, bude proveden pokus o jejich kritické zhodnocení a přezkoumání a následné vyvození přínosného závěru. Jednotný názor na to, co je vyobrazeno na malbách portika 2 paláce Tepantitly, totiž není. Alfonso Caso interpretoval malby jako Tlalocan, ráj, jemuž vládne bůh deště a bouří Tlaloc, Esther Pasztoryová a Peter T. Furst jako obraz kosmického stromu - osy světa -, jenž spojuje nebesa, zemi a podsvětí. Annabeth Headricková a María T. Uriartová se shodnou na tom, že se jedná o záznam ceremonie, neshodnou se ale jaké. Pro Headrickovou je ohniskem vrchní registr, jenž podle ní má být výjevem stavění posvátného kosmického stromu (spodní registr je pak záznamem oslav, jenž se konají v průběhu ceremonie), pro Uriartovou je východiskem koncept míčové hry a význam toponyma Teotihuacanu, což obojí má dosvědčovat časový nebo časotvorný význam na malbách slavené slavnosti. Patrizia Granzierová výjev interpretuje jako zahradu - místo, kde se spojuje posvátné a profánní. Malby jsou tak podle ní zároveň obrazem ráje, zahrady a ceremonie, která se v zahradě...
The aim of this thesis is an explanation of the murals of Portico 2 in Tepantitla palace in Teotihuacan on the basis of the scientific literature and the knowledge, that I have gained by studying. Here will be introduced opinions, ideas and theories of diferent scholars about what is depict on the murals, It will be made a try about a critical evaluation and revision, and I will do my best for make out a beneficial conclusion. There is no uniform view of what is depicted on the paintings of the portico 2 of the Tepantitla palace. Alfonso Caso expained the murals like Tlalocan, the paradise dominated by the God of Rain and Storm Tlaloc, Esther Pasztory and Peter T. Furst expained them as an image of the cosmic tree - the axis of the world - that connects the heavens, the earth and the underworld. Annabeth Headrick and María T. Uriart agree that murals represent a ceremony. For Headrick, the top register is the focal point, which is supposed to be the scene of raising of the sacred cosmic tree (the lower register is then a record of the celebrations taking place during the ceremony). For Uriarte, the concept of ball game and the significance of the toponym Teotihuacan, what both is connected with begining of time. Patrizia Granzier interprets the scene as a garden - a place where sacred and profane...