Venkov v oficiální próze 70. a 80. let
Countryside in the Official Prose 1970s and 1980s
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86850Identifikátory
SIS: 166880
Kolekce
- Kvalifikační práce [22830]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Merhaut, Luboš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk - Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
19. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
venkovská literatura, oficiální próza, únik, normalizaceKlíčová slova (anglicky)
countryside literature, official prose, escape, escapism, normalizationVenkovská tematika v literatuře nabyla v době normalizace opět na oblibě. Mnohé prózy zachycovaly odchod hrdiny z města na venkov a jeho nový začátek v neznámém prostředí. Diplomová práce se právě na takováto díla ze sedmdesátých a osmdesátých let zaměřuje. Čtyři podoby oficiálně vydávané venkovské prózy s rysy úniku (Jan Otčenášek, Bohumil Říha, Jiří Medek, Jan Kostrhun) porovnává s příklady prózy samizdatové či exilové (Mojmír Klánský, Milan Kundera) a na základě intertextové a tematicko-kompoziční analýzy hledá rysy utvářející podobu této "únikové" literatury. Využívá přitom poetiku prostoru a koncept venkova jako idyly.
During the normalization period, the topic of countryside life in literature started to reappear. Many prosaic works depicted character's departure from the city to the countryside and his/her beginning of their new life in unknown surroundings. This thesis focuses on such works of art, published between the 1970s and 1980s. It compares four officially published examples of countryside novels containing any mark of escapism (in novels written by Jan Otčenášek, Bohumil Říha, Jiří Medek, Jan Kostrhun) with examples of prose published in samizdat or exile (Mojmír Klánský, Milan Kundera). Through intertextual as well as thematic and compositional analysis, the thesis investigates common features contained in this "escapist" literature. The analysis is inspired by the poetics of space and by the concept of the countryside as an idyllic space.