Mediální konstrukce zdravotního rizika v českém prostředí na příkladu viru Zika
The Role of the Media in Construction of Health Risks in Czech Republic on the Example of Ziza Virus
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86733Identifiers
Study Information System: 180515
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nastolování agendy, analýza rámců, cyklus pozornosti, mediální konstrukce rizik, obsahová analýza, virus zikaKeywords (English)
agenda-setting, framing, issue-attention cycle, media construction of risks, content analysis, Zika virusDiplomová práce identifikuje charakteristiky českého zpravodajství v souvislosti s mediální konstrukcí zdravotních hrozeb na příkladu viru zika, přičemž se soustředí na tištěná média. Výchozími studiemi je výzkum T. Knířové (2011), která se věnovala komparaci konstrukce rizika prasečí chřipky v britském deníku The Times a české MF Dnes, a analýza mediální agendy ptačí chřipky, nemoci šílených krav a západonilské horečky v amerických The New York Times (Shih, Wijaya, Brossard, 2008). Práce využívá metodu kvantitativní obsahové analýzy doplněnou o interpretativní čtení textu. Nebezpečí virové infekce zika je zde analyzováno s ohledem na koncepty nastolování agendy, rámcování a mediální cykly pozornosti.
This Master's thesis identifies the characteristics of the Czech media in the context of the media construction of health risks - the Zika virus, focusing on the printed media. Research by T. Knířová (2011), comparing the construction of swine flu risk between the British daily newspaper The Times and the Czech daily MF Dnes, and the analysis of the avian influenza, mad cow disease and West Nile fever in The New York Times (Shih, Wijaya, Brossard, 2008) are the initial works. The thesis uses a method of quantitative content analysis extended by an interpretative text reading. The risk of viral infection is analyzed with regard to concepts of agenda-setting, framing, and issue-attention cycles.