Hudba jako vyjádření povahy reality: Schopenhauer, Nietzsche, Bergson
Music as an Expression of the Character of Reality: Schopenhauer, Nietzsche, Bergson
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86675Identifikátory
SIS: 155627
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zuska, Vlastimil
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
21. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hudba|povaha reality|romantismus|vitalismus|Schopenhauer Arthur|Nietzsche Friedrich|Bergson HenriKlíčová slova (anglicky)
music|character of reality|romanticism|vitalism|Schopenhauer Arthur|Nietzsche Friedrich|Bergson HenriDiplomová práce zkoumá úlohu hudby coby výrazu určitého hlubinného momentu skutečnosti ve filozofických koncepcích Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzscheho a Henriho Bergsona. První část práce poukazuje na to, že tyto odlišné teorie spojuje právě důraz na aspekt hudebnosti. Hudba, její tvorba a vnímání, je pro sledované autory opuštěním každodenního, mělkého uchopování skutečnosti i odmítnutím falešného nároku objektivní racionality. V hudební "extázi" se bezprostředně setkáváme se světem v jeho hlubinné povaze. To pak určuje zvláštní pozici hudby mezi jinými druhy umění a některé společné a význačné rysy zkoumaných teorií. Druhá část práce se zabývá pojetím hudby mimo kategorie kodifikovaného umění. Představuje hudbu v podobě psychologicky, fyziologicky a kulturně důsažného živlu především v Nietzschově a Bergsonově myšlení. Nakonec práce identifikuje dualismus romantické a post-romantické tendence jako rámec, který uvažování o hudbě zakládá. Diplomová práce si klade za cíl představit pozici hudby a hudebnosti v Schopenhauerově, Nietzschově a Bergsonově filosofii. Poukazuje na společné, signifikantní rysy těchto pojetí hudby a upozorňuje na duální tendenci v myšlení těchto autorů.
The diploma thesis examines the role of music as an expression of certain deep moment of reality in the philosophical conceptions of Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche and Henri Bergson. The first part of the work points out the fact that these different theories are connected by the emphasis on the aspect of musicality. For the observed authors, music in its creation and perception means leaving the everyday, shallow grasping of reality and denying the false claim of the objective rationality. In the musical "ecstasy", we immediately encounter the world in its deep nature. That determines a special position of music among other kinds of art and some common and significant features of examined theories. The second part of the work deals with conception of music beyond the categories of codified art. It presents music in the form of a psychologically, physiologically and culturally effective element namely in Nietzsche's and Bergson's thought. Finally, the work identifies the dualism of the romantic and the post-romantic tendency as a frame that establishes thinking about music. The diploma thesis aims to present the position of music a musicality in the philosophy of Schopenhauer, Nietzsche and Bergson. It points out significant features of these conceptions of music and highlights the dual...