Respekt k autoritám u současné mládeže
Respect for authority the contemporary youth
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86627Identifiers
Study Information System: 176773
Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
respekt, autorita, trendy současné mládeže, výchova, kvantitativní výzkum, dotazník
Keywords (English)
respect, authority, contemporary youth trends, education, quantitative research, questionnaire
Diplomová práce je věnována tématu pohledu současné mládeže na autority ve společnosti a nutnosti či potřebě jejich respektování. Cílem je definovat obsah slovního spojení respekt k autoritám a snaha poukázat na shodné či rozdílné prvky, které jsou ve vnímání konceptu autority významné pro současnou českou mládež. Práce je koncipována teoreticko-empiricky a v její teoretické části je důraz kladen na formulování základních pojmů souvisejících s problematikou autority a vymezení vztahů autority a výchovy. Pozornost je také zaměřena na proměny a typické znaky současné mládeže. Empirická část se zabývá výzkumným šetřením kvantitativního typu, jehož cílem bylo určit, jak si současná mládež vykládá pojem autorita a zda existují nějaké typické charakteristiky, které adolescenti vnímají jako nezbytné pro vytvoření si respektu k autoritám. Ve výzkumu docházelo k porovnání názorů dívek a chlapců a srovnání názorů žáků z různých typů škol. Metodou sběru dat byl zvolen dotazník, k jehož vyhodnocení bylo použito statistických metod. Vzorek respondentů byl zvolen náhodně, kritériem byl pouze věk v rozmezí 15 - 19 let. K hlavním závěrům výzkumného šetření patří zjištění, že autorita je současnými adolescenty vnímána velmi podobně, nejčastěji se projevila ve čtyřech rovinách - respekt, úcta a obdiv k dané osobě,...
This thesis is about contemporary youth's view to respect for authority and the necessity or need to respect it. The aim of thesis is to define the content of phrase respect for authority and the attempt to find typical mark necessary for creating and keeping the authority in interaction with adolescents. This thesis is theoretical and empirical. In the theoretical part emphasis is at the elementary terms related to respect and specification relations between authority and education. Attention is also focused on transformations and typical marks of contemporary youth. In empirical part is quantitative research. The aim of this research is to determine what authority means to contemporary youth and if there is some typical characteristics which are necessary for adolescents to respect authority. There is comparison between girl and boy opinions in different types of schools in this research. Data collection method is questionnaire. To evaluate it I use statistical methods. The sample of respondents is random, only criterion is age 15 -19. Main conclusion of this research is that perception of authority is very similar between the adolescents. The most commonly manifested in four areas - respect and admiration, i.e. positive relationship to the authority; admiration based on social status or social...