Word-ending perception in second-language learners of English
Vnímání konců slov u studentů angličtiny
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86608Identifikátory
SIS: 182376
Kolekce
- Kvalifikační práce [23359]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Popelíková, Jiřina
Oponent práce
Gráf, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
30. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
percepce|studenti angličtiny|ohebné koncovky|sublexikon|zpracování slov podle pravidel|zpracování slov jako celkuKlíčová slova (anglicky)
perception|second-language learners|verb inflection|sublexicon|rule-based processing|whole-word processingKonce slov se někdy považují za příležitostně významné v závislosti na přítomnosti či nepřítomnosti vázaných morfémů. U těchto pozic ve slově často dochází k rušivým fonologickým procesům (jako je například vynechání fonémů nebo asimilace), ale ty mohou být částečně blokovány právě přítomností vázaných morfémů. Některé studie naznačují, že tyto procesy by mohly být aktivní i v sublexikonu (bez přístupu k významu slov). Zkoumání tohoto fenoménu se doposud zaměřovalo jen na monolingvní mluvčí, a neexistuje tedy mnoho informací o tom, jestli se tyto efekty vyskytují i u studentů angličtiny jako druhého jazyka. Tato diplomová práce se pokouší tuto mezeru ve výzkumu alespoň částečně zaplnit, a zaměřuje se proto na percepční významnost konců slov u studentů angličtiny jako druhého jazyka, jejichž mateřským jazykem je čeština. Metodologie této práce je vystavěna na metodologii použité u Cilibrasiho (2015). Testováni byli dospělí studenti angličtiny jako druhého jazyka na rozlišných úrovních jazykové pokročilosti (konkrétně na úrovních B1, B2 a C1). Během experimentu poslouchali dvojice tzv. neslov a stisknutím jedné z kláves se rozhodli, zda jsou tato dvě neslova stejná či jiná. Testovali se také tři odlišné podmínky neslov: neslova s potenciální morfologickou informací, neslova bez morfologické informace...
THESIS ABSTRACT Word final positions are sometimes described as optionally salient, depending on the presence or the absence of bound morphology. In fact, word final positions often incur disruptive phonological processes (such as deletion or assimilation) but these processes are partially blocked in the presence of bound morphology. Some evidence suggests that these effects may also be active in the sublexicon (i.e. with no access to semantics). Investigations of this phenomenon so far focused on monolingual speakers, and little is known about the presence of these effects on speakers with English as their L2. This diploma thesis aims at partially filling this gap by focusing on the perceptual salience of word endings as perceived by second- language learners of English having Czech as their L1. The methodology is based on Cilibrasi (2015). The subjects tested were adult second- language learners of English of different language levels (B1, B2 and C1). In the experimental part, they were asked to listen to pairs of non-words and decide if the non-words are identical or slightly different by pressing one of two keys. There were three conditions: Condition 1 with non-words containing potential morphological information, condition 2 with non-words with no morphological information and condition 3 as a control...