Porozumění digitálnímu versus tištěnému textu u žáků 9. tříd na základních školách
Reading comprehension of digital versus printed texts at ninth grade students at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86603Identifiers
Study Information System: 166437
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Lorenz, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
12. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čtení, vnímání textu, porozumění textu, gramotnost, elektronický text, tištěný text, počítač, tablet, papír, rychlost čteníKeywords (English)
reading, reading perception, reading comprehension, literacy, electronic text, printed text, personal computer, tablet, paper, reading speedv českém jazyce Název: Porozumění digitálnímu versus tištěnému textu u žáků devátých tříd na základních školách Cíl práce: Práce se věnuje srovnání úrovně porozumění tištěného a digitálního textu na vybraných základních školách. Cílem je zjistit schopnosti a dovednosti žáků porozumět předloženému textu v rámci srovnání četby ze stolního počítače, tabletu a tištěného textu. A především se pokusit najít rozdíly v porozumění mezi těmito třemi typy médií. Postup: Práce se opírá především o výzkumy čtení s porozuměním z historie i ze současnosti, které jsou v práci popsány, ale také navazuje na bakalářskou práci z roku 2014. Výstup: Konkrétně jde o kvalitativní výzkum za pomoci jedné z metod comprehension testů. Žákům byl předložen text a dotazník s otázkami vztahujících se k vybranému textu. Text byl poskytnut jak v digitální, tak v tištěné podobě. Dotazník byl dodán všem v tištěné podobě. Žáci četli a vyplňovali dotazník přímo ve výuce. Jedním z výstupů práce je nejprve teoretické zpracování základních pojmů a přehled dřívějšího i současného stavu problematiky na základě studia odborné literatury. Stěžejní částí je provedené šetření s následným vyhodnocením jednotlivých otázek s jejich grafickým znázorněním. Každá otázka v dotazníku byla vyhodnocena zvlášť v rámci všech dotazníků jako celku, a nakonec...
v anglickém jazyce Title: How the students of the 9th grades of elementary schools understand the digital versions of texts comparing to the printed ones. Goal: The dissertation aims at drawing the comparaison between the digital and the printed versions of the identical materials. The research was held in a number of selected schools. The materials were presented via personal computers, tablet personal computers and in printed versions. Our goal is to determine the differences among all the three kinds of media in terms of understanding the presented texts. Procedure: The essay is primarily based on the historical and the present days research of comprehensive reading. It also follows the bachelor essay written in 2014. Output: The theoretical processing of basic terms and the review of both the previous and the latest outcomes of the scientific literature. The most important part of the essay were focus on the research and the subsequent assessment of the findings. The research itself was preceded by a pre - research. The essay included the qualitative research which was reached through one of the comprehension test methods. The students were provided with the questionnaire comprising questions. The text was distributed both in the digital and in the printed versions.