Zobrazit minimální záznam

Efficiency of selected educational practices in biology teaching
dc.contributor.advisorČížková, Věra
dc.creatorRadvanová, Sabina
dc.date.accessioned2020-11-26T18:37:43Z
dc.date.available2020-11-26T18:37:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/86469
dc.description.abstractThe aim of the dissertation is to compare the efficiency of inquiry-based teaching versus standard frontal teaching on the topic of the human excretory system at secondary school. In the theoretical part of the thesis a content analysis of pedagogical and psychological literature, focusing on the efficiency of education and inquiry-based teachig, was conducted. Furthermore current Czech curricular documents were analyzed, i.e. the Framework Education Programme for secondary schools and available biology textbooks for secondary schools. In the practical part, based on these analyses and the study of pedagogical and psychological literature, lesson plans for the frontal teaching and inquiry-based teaching were prepared, including a proposal for research activities for experimental education. To compare the efficiency of selected teaching methods, a research tool was created - a pre-test, a post-test 1, a post-test 2 and questionnaires for students and teachers. Students and teachers of seven grammar schools in Prague were involved in the didactic experiment. The aim of the questionnaire was to provide further data and describe in detail the statistical data collected from the testing of the students. The analysis of the questionnaire data revealed a large consensus between students and their...en_US
dc.description.abstractCílem disertační práce je porovnat efektivitu badatelsky vedené a klasicky vedené výuky na příkladu tematického celku vylučování člověka u žáků vyššího gymnázia. V teoretické části práce byla provedena obsahová analýza pedagogicko-psychologické literatury zaměřené na efektivitu vzdělávání a badatelsky orientovanou výuku. Dále byly analyzovány současně platné české kurikulární dokumenty, tedy Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a dostupné učebnice biologie pro gymnázia. V praktické části byly na základě těchto analýz a studia pedagogicko-psychologické literatury zpracovány přípravy pro klasicky vedenou a badatelsky vedenou výuku, včetně návrhu badatelských aktivit pro experimentální výuku. Pro porovnání efektivity zvolených výukových metod byl vytvořen výzkumný nástroj - pretest, posttest 1, posttest 2 a dotazníky pro žáky a učitele. Do didaktického experimentu se zapojili žáci a učitelé sedmi pražských gymnázií. Cílem dotazníkového šetření bylo statistická data získaná testováním žáků doplnit a blíže popsat. Při vyhodnocení dotazníků byla prokázána velká shoda mezi žáky a jejich učiteli. V pretestu se vstupní vědomosti žáků experimentální i kontrolní skupiny významně nelišily, v posttestu 1 došlo ke zlepšení u žáků obou skupin, v posttestu 2 pak k mírnému zhoršení u obou skupin žáků. Zatímco v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectefficiencyen_US
dc.subjectinquiry-based teachingen_US
dc.subjectfrontal teachingen_US
dc.subjectdidactic testen_US
dc.subjectquestionnaireen_US
dc.subjectbiologyen_US
dc.subjectgrammar schoolen_US
dc.subjectefektivitacs_CZ
dc.subjectbadatelsky orientovaná výukacs_CZ
dc.subjectklasicky vedená výukacs_CZ
dc.subjectdidaktický testcs_CZ
dc.subjectdotazníkcs_CZ
dc.subjectbiologiecs_CZ
dc.subjectgymnáziumcs_CZ
dc.titleEfektivita vybraných vzdělávacích postupů ve výuce biologiecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-06-22
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId104878
dc.title.translatedEfficiency of selected educational practices in biology teachingen_US
dc.contributor.refereeDostál, Petr
dc.contributor.refereePapáček, Miroslav
dc.identifier.aleph002144732
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem disertační práce je porovnat efektivitu badatelsky vedené a klasicky vedené výuky na příkladu tematického celku vylučování člověka u žáků vyššího gymnázia. V teoretické části práce byla provedena obsahová analýza pedagogicko-psychologické literatury zaměřené na efektivitu vzdělávání a badatelsky orientovanou výuku. Dále byly analyzovány současně platné české kurikulární dokumenty, tedy Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a dostupné učebnice biologie pro gymnázia. V praktické části byly na základě těchto analýz a studia pedagogicko-psychologické literatury zpracovány přípravy pro klasicky vedenou a badatelsky vedenou výuku, včetně návrhu badatelských aktivit pro experimentální výuku. Pro porovnání efektivity zvolených výukových metod byl vytvořen výzkumný nástroj - pretest, posttest 1, posttest 2 a dotazníky pro žáky a učitele. Do didaktického experimentu se zapojili žáci a učitelé sedmi pražských gymnázií. Cílem dotazníkového šetření bylo statistická data získaná testováním žáků doplnit a blíže popsat. Při vyhodnocení dotazníků byla prokázána velká shoda mezi žáky a jejich učiteli. V pretestu se vstupní vědomosti žáků experimentální i kontrolní skupiny významně nelišily, v posttestu 1 došlo ke zlepšení u žáků obou skupin, v posttestu 2 pak k mírnému zhoršení u obou skupin žáků. Zatímco v...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the dissertation is to compare the efficiency of inquiry-based teaching versus standard frontal teaching on the topic of the human excretory system at secondary school. In the theoretical part of the thesis a content analysis of pedagogical and psychological literature, focusing on the efficiency of education and inquiry-based teachig, was conducted. Furthermore current Czech curricular documents were analyzed, i.e. the Framework Education Programme for secondary schools and available biology textbooks for secondary schools. In the practical part, based on these analyses and the study of pedagogical and psychological literature, lesson plans for the frontal teaching and inquiry-based teaching were prepared, including a proposal for research activities for experimental education. To compare the efficiency of selected teaching methods, a research tool was created - a pre-test, a post-test 1, a post-test 2 and questionnaires for students and teachers. Students and teachers of seven grammar schools in Prague were involved in the didactic experiment. The aim of the questionnaire was to provide further data and describe in detail the statistical data collected from the testing of the students. The analysis of the questionnaire data revealed a large consensus between students and their...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021447320106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV