Efektivita vybraných vzdělávacích postupů ve výuce biologie
Efficiency of selected educational practices in biology teaching
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86469Identifiers
Study Information System: 104878
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Dostál, Petr
Papáček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
efektivita, badatelsky orientovaná výuka, klasicky vedená výuka, didaktický test, dotazník, biologie, gymnáziumKeywords (English)
efficiency, inquiry-based teaching, frontal teaching, didactic test, questionnaire, biology, grammar schoolCílem disertační práce je porovnat efektivitu badatelsky vedené a klasicky vedené výuky na příkladu tematického celku vylučování člověka u žáků vyššího gymnázia. V teoretické části práce byla provedena obsahová analýza pedagogicko-psychologické literatury zaměřené na efektivitu vzdělávání a badatelsky orientovanou výuku. Dále byly analyzovány současně platné české kurikulární dokumenty, tedy Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a dostupné učebnice biologie pro gymnázia. V praktické části byly na základě těchto analýz a studia pedagogicko-psychologické literatury zpracovány přípravy pro klasicky vedenou a badatelsky vedenou výuku, včetně návrhu badatelských aktivit pro experimentální výuku. Pro porovnání efektivity zvolených výukových metod byl vytvořen výzkumný nástroj - pretest, posttest 1, posttest 2 a dotazníky pro žáky a učitele. Do didaktického experimentu se zapojili žáci a učitelé sedmi pražských gymnázií. Cílem dotazníkového šetření bylo statistická data získaná testováním žáků doplnit a blíže popsat. Při vyhodnocení dotazníků byla prokázána velká shoda mezi žáky a jejich učiteli. V pretestu se vstupní vědomosti žáků experimentální i kontrolní skupiny významně nelišily, v posttestu 1 došlo ke zlepšení u žáků obou skupin, v posttestu 2 pak k mírnému zhoršení u obou skupin žáků. Zatímco v...
The aim of the dissertation is to compare the efficiency of inquiry-based teaching versus standard frontal teaching on the topic of the human excretory system at secondary school. In the theoretical part of the thesis a content analysis of pedagogical and psychological literature, focusing on the efficiency of education and inquiry-based teachig, was conducted. Furthermore current Czech curricular documents were analyzed, i.e. the Framework Education Programme for secondary schools and available biology textbooks for secondary schools. In the practical part, based on these analyses and the study of pedagogical and psychological literature, lesson plans for the frontal teaching and inquiry-based teaching were prepared, including a proposal for research activities for experimental education. To compare the efficiency of selected teaching methods, a research tool was created - a pre-test, a post-test 1, a post-test 2 and questionnaires for students and teachers. Students and teachers of seven grammar schools in Prague were involved in the didactic experiment. The aim of the questionnaire was to provide further data and describe in detail the statistical data collected from the testing of the students. The analysis of the questionnaire data revealed a large consensus between students and their...