Využití obsahu generovaného uživateli v české žurnalistice na příkladu deníku Metro
Use of user-generated content in Czech media: the case of Metro daily
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86370Identifiers
Study Information System: 165767
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Krobová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
obsah generovaný uživatelem, user-generated content, UGC, participativní žurnalistika, prozument, produživatel, deník Metro, fotografieKeywords (English)
user-generated content, UGC, participatory journalism, prosumption, prosumer, produsage, produser, Metro daily, photographs(abstrakt) Tato diplomová práce je případovou studií zkoumající obsah generovaný uživatelem zasílaný do redakce deníku Metro, jeho následné hodnocení, selekci a využití v tištěné produkci periodika. Tamní experiment participativní žurnalistiky - čtenářská on-line fotogalerie Hlídač - paří i po pětiletém fungování mezi nevelký počet úspěšných projektů tohoto typu v českých médiích. Teoretická část nejprve přináší oborový kontext související s demonopolizací a deprofesionalizací žurnalistiky, proměnou komunikačního rámce a rolí producenta (novináře) a uživatele (příjemce) mediálních obsahů, dále pak vymezení relevantních alternativních typů žurnalistiky. Následně je představen fenomén user-generated content, jeho specifika ve vztahu k žurnalistice a vybrané příklady z českého prostředí. V analytické části se práce soustředí na čtenářské fotografie z května, srpna, listopadu 2016 a února 2017 uveřejněné v on-line fotogalerii Hlídač na webu www.metro.cz. Těžištěm výzkumu je dvojí využití kvantitativní obsahové analýzy - definice podoby a charakteru zasílaných fotografií s ohledem na jejich účel, předkládané téma a zpravodajskou hodnotu; uplatnění konkrétních fotografií v tištěném vydání deníku. Práce se také soustředí přímo na autory fotografií, jejich individuální motivaci a vliv autorství a dalších...
This thesis is a case study examining a user-generated content delivered to a newsroom of Metro daily and its subsequent evaluation, selection and utilization in printed edition of the newspaper. Their bold attempt of participatory journalism - online gallery of readers' photographs - remains one of the few successful examples of this type of alternative journalism in Czech media even after five years since its foundation. The first chapter provides necessary field context related to the demonopolization and deprofessionalization of journalism as well as to the transformation of the communication framework and the roles of the producer (journalist) and the user (recipient) of media content, furthermore some types of alternative journalism are listed and distinctively characterized. Secondly, a phenomenon of user-generated content (UGC) is described in detail, focusing on its specifics in relation to journalism and on selected examples of the UGC occurring in Czech media. Lastly, I present a research of readers' photos from May, August, November 2016 and February 2017. The content analysis is applied twice - to define a nature of the photographs, their purpose, topic and information quality; to detect which of those gets actually used and printed. The work also focuses directly on the authors of...